v2132 – IRF observerar nattlysande moln från stratosfärballong

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2021-08-12

IRF observerar nattlysande moln från stratosfärballong

I mitten av augusti genomför Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna studier av sommarfenomenet nattlysande moln med hjälp av kameror som skickas upp med en stratosfärballong till 33 kilometers höjd från rymdbasen Esrange. Forskarna är särskilt intresserade av förändringar hos nattlysande moln eftersom de kan ge viktig information om klimatförändringar. Nattlysande moln formas som ispartiklar i atmosfärens allra kallaste lager på cirka 80- 85 kilometers höjd över Arktis och Antarktis sommartid och visar sig som stora vågstrukturer.


Foto: Peter Dalin, IRF (bild från tidigare observation)

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Gå direkt till Produktdatabasen

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Från PICMG kommer nu en specifikation för COM-HPC Platform Management Interface (PMI). Det är en uppsättning fritt tillgängliga standardfunktioner för att bygga edgedatorer baserade på COM-HPC-moduler.
Läs Mer…
Efter två fartfyllda tävlingar i London återvänder ABB FIA Formula E World Championship till Berlins racerbana på Tempelhofs flygplats för dubbeleventets säsongsfinal 2020/21 där seriens första världsmästare någonsin kommer att koras.
Läs Mer…
Måndag 13 september hålls Stora Elektronikdagen med SUMMIT på Lindholmens Conference Center i Göteborg. De som inte kan eller vill närvara på plats kan medverka digitalt.
Läs Mer…
Från KIOXIA kommer nya generationens 256 och 512 gigabyte UFS 3.1-inbäddade flashminnesenheter. Enheterna är bara 0,8 eller 1,0 mm tjocka och är 30 % snabbare för slumpmässig läsning och 40 % snabbare för slumpmässig skrivning.
Läs Mer…

Order på ett SLX-system

Mycronic AB har erhållit en order på ett SLX-system från en befintlig kund i Asien. Ordervärdet ligger i intervallet 4-7 MUSD. SLX-systemet är planerat för leverans under det fjärde kvartalet 2021.
Läs Mer…

300:e fartyget med Azipod framdrivningssystem

Colombo Dockyard har köpt in det elektriska framdrivningssystemet Azipod till ett avancerat fartyg för kabelläggning och reparationer som ska serva havsbaserade vindkraftparker.
Läs Mer…

Elbilar och klimatmodeller

Läs krönikan på webben

Är det modellen eller verkligheten som gäller? Den frågan ställs just nu på sin spets när den nya IPCC-rapporten hävdar att uppvärmningen accelererar samtidigt som redan de befintliga modellerna visar en mycket högre uppvärmning än verkligheten. Och blir verkligen koldioxidutsläppen lägre med elbilar? En ny och välpublicerad rapport hävdar att elbilar är ofantligt mycket bättre än konventionella bilar. Samtidigt tyder en snabb kontroll snarare på att en massiv övergång till elbilar kan leda till ganska kraftigt ökade utsläpp de närmaste tjugo åren.

Först några ord om den nya IPCC-rapporten eller rättare sagt den politiska sammanfattningen av IPCC-rapporten som släpptes igår. Där hävdar man att uppvärmningen går snabbare än någonsin och att koldioxidutsläppen ökar risken för extremväder.

Lustigt nog publicerade förra veckan tidningen Science en artikel där Gavin Schmidt, chef för NASAs Goddard Institute for Space Studies berättar att IPCCs klimatmodeller nog är bra, men att de tyvärr inte stämmer med verkligheten. Modellerna visar alldeles för hög uppvärmning. Det här var visserligen inget man ”hann” få med i den nya rapporten, men klimatmodellerna kommer att behöva justeras ner ordentligt för att inte skillnaden mellan modell och verklighet skall bli alltför pinsam.

 

Ingen skulle väl ha brytt sig om den här artikeln om Gavin Schmidt varit ”klimatförnekare”, men han och hans organisation är i själva verket ledande inom IPCC-arbetet. Vi har alltså en situation där IPCC utarbetar allt noggrannare modeller, men med det lilla problemet att modellerna inte alls stämmer med verkligheten.

 

Det här är inte riktigt det budskap vi just nu hör från våra media.

 

Livscykelanalys

Det är alltid nyttigt att ta rapporter med en nypa salt. Förvånansvärt ofta räcker det med lite normal skepsis för att hitta grundläggande problem som vänder upp och ner på rapportens resultat. Jag läste till exempel nyss rapporten ”A global comparison of the life-cycle of greenhouse gas emissions of combustion engine and electric passenger cars” av Georg Bieker. Det är en rapport som fått mycket stor spridning de senaste veckorna, inte minst för att den visar att elbilar är väldigt mycket bättre än vanliga bilar,

 

Rapporten tar fram ett livscykelperspektiv på olika biltyper och visar att elbilar i Europa har totalutsläpp mellan 83 och 92 g koldioxid per km med dagens elmix och mellan 33 och 52 g per km med helt förnybar el. Dieselbilar och bensinbilar hamnar mellan 246 g och 290 g koldioxid per km.

 

De här resultaten har som sagt ekat i media och tas som ”beviset” för att elbilar är mellan tre och sju gånger bättre än bensin/dieselbilar. Allt som sagts om höga koldioxidutsläpp vid batteritillverkning är uppenbarligen fel.

 

Märkliga förutsättningar
Men som vanligt är det en sak att läsa sammanfattningen och något helt annat att titta på de data som rapporten baserats på. Genom att välja förutsättningar går det att skapa ungefär de resultat man vill.

 

Ta till exempel gruppen ”småbilar”. Där räknar man med en total körsträcka på 198 000 km under 18 års livslängd. Något som tydligen elbilar förutsätts klara med ett enda batteripaket utan problem.

 

De små dieselbilarna som rapporten jämför med har väl sällan några problem att nå 20 000 mil, frågan är möjligen vilka bilar som rapportförfattaren har tittat på. Utsläpp på 127 g koldioxid per km toppas med ytterligare 55 g per km för ”produktion av bränsle”. Med tanke på att det här är bilar som typiskt är specificerade att släppa ut mindre än 100 g koldioxid per km och dessutom använda en ganska kraftig inblandning av biobränsle är det lätt att inse vartåt det hela lutar.

 

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

Avsluta prenumerationen genom att klicka här

eller skicka ett (tomt) email till nyhetsbrev-unsubscribe@list.elinor.se

 

Comments are closed.