v2343 – 2023 års Industridoktorandprojekt

 

 

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2023-15

2023 års Industridoktorandprojekt

Årets industridoktorandprojekt handlar bland annat om att ta fram miljövänliga, smarta plåster för kontinuerlig fjärrövervakning av patienter, att utveckla cellbaserad terapi med hydrogel att använda vid broskskada orsakad av artros eller trauma, och att ersätta det giftiga och fossilbaserade lösningsmedlet hexan mot superkritisk koldioxid (scCO2) inom livsmedel och foderapplikationer och vid tillverkning av vegetabiliska oljor.

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Infineon slutför köpet av GaN Systems

Infineon har slutfört köpet av GaN Systems. Det kanadensiska GaN-företaget är nu en integrerad del av Infineon.

Read more »

Uppsala universitet får leda centrum för strategiska metaller

Det blir projektet ”Forskningscentrum för Smart Exploration” som får bidraget på 60 miljoner kronor i SSF:s utlysning för MRC-MetMin. Forskningen leds av Uppsala universitet och ska fokusera på utvinning och anrikning av metaller och mineral.

Read more »

TYRI blev årets optik- och fotonikföretag

Under PhotonicSwedens konferens 17–19 oktober utsågs TYRI Sweden AB till årets optik- och fotonikföretag.


TYRI Sweden fick utmärkelsen för sitt arbete med belysning för tuffa miljöer

Read more »

AI-driven EDA ger bra resultat

Cadence har inlett ett samarbete med Broadcom för att skapa kompletta AI-styrda konstruktionsflöden för Broadcoms konstruktioner på 3 nm- och 5 nm-nivå. Det AI-baserade verktyget Cerebrus Intelligent Chip Explorer har visat sig så effektivt att en större satsning är rimlig.

Read more »

Nytt från Analog Devices

Farnell har utökat sitt sortiment med nya produkter från Analog Devices. Det handlar bland annat om utvärderingskort för den nya accelerationsmätaren AECQ100.

Read more »

200 W DC/DC klarar 9-75 V

Från Flex Power Modules kommer en serie små (half-brick) DC/DC-moduler extremt brett inspänningsområde. Modulerna klarar inspänningar från 9 V till 75 V och har upp till 91 procents verkningsgrad.

Read more »

Nätbalans med batterier

Hydro Extrusions, med anläggningar i Sverige för tillverkning av aluminiumprodukter, och Hydro Rein, har valt Vattenfall som samarbetspartner i ett batteriprojekt med en total effekt om 4,5 MW.

Read more »

Volta Trucks i konkurs

Lagom till att svenska Volta Trucks skulle ta sista steget mot volymproduktion gick luften ur projektet. Batteritillverkaren Proterra fick slut på pengarna och drog med sig Volta Trucks i fallet.

Read more »

Batteriåtervinning med nytt recept

Forskare på Chalmers presenterar nu ett nytt och effektivt sätt att återvinna metaller från elbilsbatterier. Metoden gör det möjligt att återvinna 100 procent aluminium och 98 procent litium ur förbrukade elbilsbatterier. Samtidigt minimeras förlusten av värdefulla råvaror som nickel, kobolt och mangan. Det krävs inga dyra eller skadliga kemikalier i processen, då forskarna använder sig av oxalsyra – en syra som även förekommer i växtriket.


Foto: Chalmers tekniska högskola, Anna-Lena Lundqvist

Read more »

Ny värmekamera från FLIR

Värmekameror är mycket bra för inspektion och felsökning av system och maskiner. Det finns dessutom många användningsområden inom byggbranschen: Tack vare sin kompakta storlek kan nya FLIR One Edge användas för att inspektera svåråtkomliga områden som vindar och krypgrunder. Även inom bilindustrin möjliggör värmekameran pålitliga feldiagnoser på platser som är svåra att nå.

Read more »

Het fusionsprocess ger hopp om hållbar energi

Nu avslöjas fler resultat från när världsrekordet i fusion slogs vid den brittiska anläggningen JET. Under experimenten kunde forskarna för första gången observera hur fusionsreaktionen i sig höll det omgivande bränslet varmt och därmed själva reaktionen igång. Processen kallas för alfaupphettning (alpha heating) och att studera den är centralt för möjligheten att utveckla fusionskraftverk i framtiden.


En illustration av hur fusionsreaktorn JET ser ut under ett försök med 100 000 grader varm plasma. Foto: UKAEA, UK Atomic Energy Authority

Read more »

Glöm inte bort människan

Allt fler företag satsar på digitala verktyg och system, men är inte alltid förberedda på hur teknikomställningen påverkar medarbetare, arbetssätt och ledning. Ett tvärvetenskapligt forskarteam på Högskolan Väst har i nära samverkan med Siemens Energy och GKN Aerospace fördjupat sig i de här frågorna.

Read more »

I media och politiska debatter hanteras energifrågan på ett ganska märkligt sätt. De inblandade missar ofta de absolut mest grundläggande förutsättningarna och då blir det inte lätt att komma fram till något vettigt. Det är lite som att man försöker räkna ut något utan att ha lärt sig de fyra räknesätten. Så den här gången tänkte jag börja från grunden och se vart det leder.

En viktig grundpelare när det gäller både energi och det mesta annat är att förstå vad som efterfrågas och vad som är möjligt att producera. När det regnar vill man ha regnskydd, när man är hungrig vill man ha mat och när sätter på datorn vill man ha el. Det går inte alltid att tillverka precis det som efterfrågas men den som inte förstår vad som efterfrågas kommer aldrig att göra rätt.

Energi när den behövs
Det absolut mest grundläggande när det gäller energi är att den måste existera när den behövs. Elspisen behöver el för att fungera och bilen måste vara tankad/laddad för att kunna köras. När det är kallt krävs energi för att värma huset och när det är för varmt krävs energi för att kyla huset. Det här gäller förstås också industrin. Nästan alla industriella processer är beroende av en stabil energiförsörjning för att fungera vettigt.

Här har fossila bränslen en stor fördel. De är såpass lättlagrade och energirika att man ganska enkelt kan ha ett stort eget reservlager och säkra upp sitt behov mot yttre händelser. Vi har sett utvecklingen från ved till kol och från kol till olja och hittills har vi inte hittat en energibärare som är lättare att hantera och lagra än olja.

I en villa räcker en oljetank på två till tre kubikmeter för betydligt mer än ett halvårs problemfri uppvärmning. Eldningsolja/dieselolja har dessutom fördelen att kunna lagras i massor av år så länge man undviker konstiga tillsatser. Sverige hade tidigare gigantiska bergrum fyllda med dieselolja för att klara månader eller till och med år av krig eller kris.

Det var med andra ord fullständigt självklart att de flytande fossila bränslena på rekordtid slog ut nästan allt annat. Olja och bensin är ganska fantastiska energibärare och ger en stabilitet och säkerhet som inget annat. Segelfartyg, väderkvarnar och hästdiligenser slogs ut redan av kolet och kolet hade sedan inte mycket att sätta emot oljan och bensinen. Idag används kol i stort sett bara för elproduktion och stålframställning.

Stabil och lagrad el
Den ultimata energiformen är ändå el. Elmotorer är effektiva och lättreglerade. Uppvärmning med el är enkel och lätt att styra. Det behövs inga skorstenar eller vattenburna värmesystem. Allt går att göra med el.

I den bästa av världar skulle vi ha en elinfrastruktur som fungerar på samma sätt som dagens oljeinfrastruktur. En eller två gånger om året kommer en lastbil och tankar husets eltank med sådär 20 000 kWh el. Det får lov att ta en kvart eller till och med en halvtimme.

Familjens elbil har en eltank som rymmer någonstans runt 200 kWh och kan fyllas på ett par minuter. Varje tankstation har en eller flera lagringsenheter på ca 500 MWh (dagens bensinstationer brukar ha en eller flera tankar på ca 75 kubikmeter, vardera motsvarande 600 MWh). Stora tankbilar kommer med några dagars mellanrum och fyller på tankarna.

På det här sättet skulle vi slippa alla elnät och vi skulle ha ett energisystem med en mycket hög säkerhet. Det enda problemet är att det är en önskedröm som med extremt stor sannolikhet aldrig kommer att kunna förverkligas. Tråkigt men sant.

Vi kan till synes komma en bit på vägen genom att låta varje villa och varje fabrik producera sin egen el, till exempel med dieselmotorer och generatorer. Fast det är tyvärr ingen bra idé. Det blir dyrt och ineffektivt och motorer kräver service förvånansvärt ofta. Jag har som andrabil en gammal Volvo som gått hela 35 000 mil, men det blir ändå bara drygt 4 000 timmar omräknat i tid. Ett halvårs kontinuerlig drift alltså. En flygplansmotor kräver ”major overhaul” efter 1 000 till 2 000 timmar.

Vi kan också utrusta varje hus med solpaneler och jättelika batterilager. Men man behöver inte räkna länge för att inse att det blir vansinnigt dyrt och dumt om man tänkt använda el som huvudsaklig energikälla. Dagens batterier är alldeles för dyra och rymmer alldeles för lite energi. För att ersätta två ton eldningsolja behövs ett batteri som väger ca 100 ton och kostar sådär 50 miljoner kronor. Inte så lyckat.

Producera nära användaren
Vi måste alltså ha ett elnät. Det är komplicerat och dyrt men ändå helt överlägset alla andra existerande alternativ.

Elnäten blir förstås dyrare ju längre det är mellan producent och konsument. Med en vettig topologi och stabila elproducenter går det ändå att hålla kostnad och komplexitet rimlig. Vill man däremot göra det riktigt helvetiskt komplicerat kan man välja att ha många elproducenter som levererar intermittent el och dessutom ligger geografiskt utspridda. Men det är mest en övning för masochister med oändligt djupa penningpungar.

Om vi inte har den läggningen eller den mängden pengar kan vi börja med att utgå från stabil elproduktion. Vi kan till exempel lägga ett elverk i varje kvarter, ungefär som i USA på den tiden då man hade likström med 110 V. Fast det var ingen ”hit” det heller.

Växelströmmen gjorde det möjligt att använda mycket högre överföringsspänning och på det sättet skapa ett elnät som faktiskt fungerade tillsammans med rimligt stora anläggningar för elproduktion. I de flesta länder valde man att bygga stora kolkraftverk intill varje större stad och på det sättet få en vettig avvägning mellan kostnaden för elnät och kostnaden för elproduktion. På köpet fick man stabilitet.

Genom att lägga elproduktionen nära de stora förbrukarna kan man minimera ledningsdragningen. Det blir både kortare ledningar och framför allt ledningar med rimligare dimensioner. Så här ser elnäten ut på de flesta håll i världen.

Vattenkraft
Kolkraftverk och olje/gaskraftverk är praktiska men det går åt stora mängder bränsle och framför allt kolkraftverken kräver avancerad rökgasrening för att inte släppa ut svavel och annat elände. Det bästa när det gäller elproduktion är i stället vattenkraft. Den är ren och den går till och med att lagra i viss omfattning.

Men det saknas inte nackdelar med vattenkraft heller. Torrår innebär elbrist och att bygga vattenkraft förutsätter våldsamma ingrepp i naturen. De stora vattendammarna är också farliga. Kollapsade dammar kan leda till fasansfulla katastrofer. Dammolyckan i Libyen för några veckor sedan är ett gräsligt exempel men ändå inget mot den kinesiska Banqiao-dammens kollaps 1975 då mellan 170 000 och 240 000 människor dog.

I Sverige har vi gott om älvar och industristäder som Norrköping och Trollhättan var redan för flera hundra år sedan baserade på vattenkraft. Där var det sedan bara att konvertera till elproduktion.

Men de verkligt stora vattenkraftresurserna finns i norra Sverige. Där finns både stora vattenmängder och stor fallhöjd. Tyvärr är också avståndet till de stora industristäderna stort och för att dra nytta av elen tvingades Sverige att bygga gigantiska högspänningsledningar från norra till södra Sverige. Det var dyrt, men det gick.

Idag är utbyggd vattenkraft inget politiskt gångbart alternativ i Sverige. De sista outbyggda älvarna är sedan länge fredade. De gigantiska ingrepp som gjordes under första halvan av nittonhundratalet hade dessutom varit omöjliga idag.

Kärnkraft
Ett renare alternativ till kolkraft är kärnkraft. I princip kan man ”rakt av” ersätta kolkraftverk med kärnkraftverk men i praktiken vill man oftast samla flera reaktorerna på samma plats ett stycke från städerna.

Kärnkraftsreaktorer är betydligt dyrare att bygga än kolkraftverk men de är samtidigt mycket billigare att köra. Bränslet är så otroligt energirikt att det blir mycket billigt per kWh trots att bränsletillverkningen kräver dyrbar anrikning.

 

 

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

 

Avsluta Prenumerationen genom att klicka här

Comments are closed.