v2313 – Gordon Moore har avlidit

 

 

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2023-03-30

Gordon Moore har avlidit

Intelgrundaren Gordon Moore avled 24 mars i en ålder av 94 år. Idag är han förmodligen mest känd som upphovsmannen till ”Moores lag” där antalet möjliga transistorer på ett chip kan förväntas fördubblas vartannat år.


Gordon Moore. Foto Intel

Läs vidare

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Ferroamp fördubblar produktionen

Ferroamp har passerat en viktig milstolpe i sitt arbete med att skala upp produktionen. Tillverkaren NOTE har nu nått det mål för produktionstakt som sattes i höstas och har fördubblat produktionen av det stora fastighetssystemet EnergyHub XL.

Read more »

Visualisera maskindata

Från HMS Networks kommer Ewon Talk2M Visualization, ett verktyg som ger maskinbyggare ett snabbt sätt att visualisera maskindata och få tillgång till dashboards med historiska data – även aviseringar och rapporter.

Read more »

Synkronkompensatorer stabiliserar Storbritanniens elnät

ABB har slutfört ett stort nyckelfärdigt projekt till Statkraft, Europas största producent av förnybar energi, för att hjälpa till att återställa den saknade rotationsenergin som är avgörande för en stabil drift av det brittiska elnätet.

Read more »

e-tjänst för att anmäla elektromagnetiska störningar

Elsäkerhetsverket har lanserat en ny e-tjänst för anmälan av elektromagnetiska störningar (EMC-störningar). Tjänsten är till för den som upplever att en elanläggning eller elprodukter i en elanläggning stör funktionen hos andra elektriska utrustningar/produkter eller orsakar störningar i radiokommunikationen.


Foto: Istock

Read more »

Mindre batterier med elvägar

Om en elbil laddar medan den körs kan storleken på batteriet minskas med upp till 70 procent och belastningen på elnätet fördelas ut över dygnet. Att ladda i farten passar de flesta – men inte alla. Det visar en ny studie från Chalmers, där man för första gången kombinerar forskning om så kallade elvägar med verkliga körmönster.


Foto: Trafikverket | WSP

Read more »

5G för bättre vård

Telia och Region Stockholm ingick under hösten ett innovationssamarbete för att testa hur avancerade mobila 5G-tjänster kan användas för att stärka patientsäkerhet och kommunikation inom sjukvården. Som en del i samarbetet har Telia byggt en 5G-testbädd på ett akutsjukhus inom Region Stockholm, ett av de första i sitt slag för vården.

Read more »

Ny strömsensor för elfordon

Från LEM kommer en ny strömsensor, CAB 1500, för noggrann mätning av laddningsnivån i batterier.

Read more »

Svensk innovation inom IT & telekom fortsätter stärkas

Sveriges forskning och utveckling är stark, och på IT-området är utvecklingen särskilt positiv. Antalet svenska patentansökningar till Europeiska Patentverket ökade med nära 2 procent under 2022. Antalet ansökningar inom datorteknik har samtidigt ökat med inte mindre än 64 procent.

Read more »

Finland vill byta spårvidd

När järnvägsnätet byggdes ut i Finland var landet en del av Ryssland och järnvägen byggdes med rysk spårvidd, 1 520 mm. Nu planerar Finland att bygga alla nya banor med den vanliga europeiska spårvidden, 1 435 mm, för att förenkla integrationen av tågtrafiken.

Read more »

Smarta satelliter kan styra sig själva

Att hålla en enda satellit i omloppsbana runt jorden kräver stor kompetens och mycket manuellt arbete. Föreställ dig då att hantera, säg 648 satelliter parallellt, och samtidigt tillföra ännu fler. Den här utmaningen att utöka antalet satelliter i rymden och hålla dem i omloppsbanor utan kollisioner, är en nyckelfråga för Europeiska rymdorganisationen, ESA. Det erkända forskarteamet inom Robotik och AI vid Luleå tekniska universitet har fått uppdraget av ESA att hitta en autonom lösning.


Sumeet Gajanan Satpute, forskare inom robotik och AI, Avijit Banerjee, forskare inom robotik och AI, George Nikolakopoulos, professor inom robotik och AI.

Read more »

Svenskt vattenkraftcentrum

Luleå tekniska universitet har tillsammans med Energiforsk fått ansvaret att driva Svenskt centrum för hållbar vattenkraft, kommande fem år. Det är statliga Energimyndighetens största kompetenscentrum med en budget på 280 miljoner.

Read more »

Ny träbaserad teknik för vattenrening

Forskare vid Chalmers har utvecklat en ny metod som enkelt kan rena förorenat vatten med hjälp av ett cellulosabaserat material. Upptäckten kan få betydelse för länder med dålig vattenrening, och motverka det omfattande problemet med textilindustrins utsläpp av giftiga färgämnen.

Read more »

8 miljoner kronor till arbetsintegrerat lärande

Nya anslag från KK-stiftelsen innebär att Högskolan Väst och industriföretag tillsammans kan utveckla nya former för arbetsintegrerat lärande. Två nystartade forskningsprojekt fokuserar dels på virtuella lärandemiljöer för kompetensutveckling, dels ledarskap och medarbetarskap i hybrida arbetsmiljöer.


Foto: Thomas Meier, Pixabay

Read more »

Solceller i tunnfilm kan nå 24,9 procent

Forskare vid University of California, Los Angeles (UCLA) har med hjälp av Midsummers teknologi lyckats utveckla en tandemsolcell av typen perovskit-CIGS med 24,9 procent verkningsgrad.

Read more »

Avtal om chipset för satellitkommunikation

Sivers Wireless, ett affärsområde under Sivers Semiconductors, har tecknat ett utvecklingsavtal för en avancerad satellitkommunikationslösning med Thorium Space, ett polskt satellitkommunikationssystemsbolag. Avtalet är ett första steg i utvecklingen av avancerade chipsets för markterminaler för satellitkommunikation, samt rymdbaserade enheter. Värdet på avtalet är cirka 19,5 miljoner kronor (1,85 MUSD).

Read more »

När Ryssland attackerade Ukraina trodde nog de flesta att kriget skulle vara över på en eller ett par veckor. Men mer än ett år senare pågår kriget fortfarande och Ryssland har inte gjort några större framsteg trots fruktansvärda förluster. Hur kunde det bli så här? En artikel från hösten 2021 av en amerikansk militärexpert kanske har en del av svaren. Dr. T.X. Hammes går igenom hur militär teknik har påverkat fördelarna med defensiv och offensiv krigsföring de senaste århundraderna. De senaste årtiondena har elektroniken lett till en kraftig svängning från offensiva fördelar till defensiva fördelar. Dagens moderna vapen passar perfekt för försvarare.

Under andra världskriget fick världen se en militärmakt som drog maximal nytta av moderna offensiva vapen. Tyskland kunde köra över grannländernas försvar med moderna pansarvagnar och ett modernt flygvapen. De moderna vapnen som utvecklats under mellankrigsperioden var bäst lämpade för anfall och den krigsmakt som bäst kunde dra nytta av fördelarna hade förstås störst framgångar.

Det här skilde sig kraftigt från första världskriget, där skyttegravarna skapade försvarslinjer som var oerhört svåra att komma runt. Varken flyget eller pansartrupperna var på den tiden tillräckligt välutvecklade för att göra någon verklig skillnad.

Moderna vapen till försvaret
Fördelen för offensiva vapen har fortsatt under större delen av efterkrigsperioden. I Sverige har vi bävat för den sovjetiska invasionen med massiva flyginsatser och stora landstigningsfarkoster som snabbt skeppat över stora mängde soldater och stridsvagnar. Länder med landgräns mot Sovjetunionen har haft ännu större orsak att vara rädda. När pansardivisionerna rullar in är det inte lätt att stå emot.

Men när ryskt pansar rullade in i Ukraina förra året fick vi se något nytt. Moderna handhållna vapen och små drönare neutraliserade stridsvagn efter stridsvagn. Till och med halvgamla svenska pansarskott visade sig fungera utmärkt. Och när ryska flottans ögonsten, robotkryssaren Moskva, sänktes av ukrainska robotar insåg nog många att något dramatiskt hade hänt.

Jobbigt att anfalla
Dr. T.X. Hammes skrev artikeln ”The Tactical Defense Becomes Dominant Again” hösten 2021, ett halvår före Rysslands krig mot Ukraina. Men hans slutsatser är intressanta både för kriget i Ukraina och i händelse av ett eventuellt anfall mot Sverige eller Baltikum. Efter en historisk genomgång tittar han på de olika slagfälten och konstaterar att samma sak gäller dem alla. Det har blivit jobbigare att vara anfallare och lättare att vara försvarare.

Ett stort problem för den som anfaller är att det numera är så svårt att dölja vad man håller på med. Man måste förutsätta att försvararna har ”björnkoll” på vad som händer. Moderna övervakningssystem är ruggigt effektiva samtidigt som moderna vapen för försvar är små och kan spridas ut över stora områden. Anfallare är synliga och försvarare är osynliga.

Moderna drönare och intelligenta vapen mot pansarvagnar, fartyg och flyg kostar ganska mycket pengar. Men de är otroligt mycket billigare än de vapen de slåss mot. Anfall är numera mycket dyrare än försvar.

Lättare att sänka skepp
I Ukraina har vi fått se hur moderna vapen och moderna metoder fungerar mot ett landbaserat anfall. Det har inte varit kul för Ryssland. Men att anfalla över vatten är ännu mycket svårare med dagens försvarsteknologi. Sveriges långa havsgränser är idag en stor fördel.

Att attackera anfallande fartyg från land har i och för sig alltid varit effektivt, men det krävde tidigare stora massiva befästningsverk. Idag är det annorlunda. På samma sätt som relativt billiga robotar kan slå ut dyra stridsvagnar kan ganska dyra robotar slå ut vansinnigt dyra fartyg. Modern teknik har återigen gjort försvaret effektivare.

Tufft för Ukraina
Naturligtvis finns det gränser för vad ett försvar kan åstadkomma. Om inte Ukraina fått hjälp med ammunition och vapen hade de knappast kunnat hålla ut mer än ett år. Men ett år är en otroligt mycket längre tid än de en eller två veckor som de flesta bedömare gissade på vid krigsutbrottet.

Med dagens massiva stöd från länder som USA och Polen och lite mera tveksamma stöd från övriga EU-länder blir det svårt för Ryssland att vinna över Ukraina.

Kamikazedrönare
Det är uppenbart att Ryssland har problem på många områden. Ukrainas styrkor har bland annat varit duktiga på att utnyttja modern och billig teknik på ett intelligent sätt.

Men på ett område verkar Ukraina ha haft problem. De iranska kamikazedrönare som Ryssland köpt har ställt till mycket elände. Drönarna är i och för sig långsamma och högljudda, men dagens luftförsvar verkar inte riktigt ha hängt med i svängarna. Det använder extremt dyra målsökande robotar för att skjuta ner ännu dyrare jaktplan och passar dåligt för billiga drönare.

Annars är kamikazedrönare ganska perfekta vapen för det land som inte vill ruinera sig på sitt försvar. Dagens elektronik gör det lätt att skapa självstyrning baserad på GPS och kameror. För ”hemmabyggaren” räcker det förmodligen utmärkt med en RaspberryPi plus lite extrakort.

Om man sedan tillverkar flygkropp och vingar i kompositmaterial eller trä minimeras radarekot. Låg flyghöjd gör det ännu svårare att upptäcka drönaren med radar och så länge drönaren inte skickar radio- eller radarsignaler går den förstås inte att upptäcka med radiosensorer.

Det svåraste verkar ”lustigt nog” vara att hitta en motor som är så tyst och sval att den inte kan upptäckas med akustiska eller termiska sensorer. De iranska drönarna brukar t ex använda kinesiska fyrcylindriga, luftkylda tvåtaktsmotorer i 50 hp-klassen. De är lätta och billiga men varma och bedrövligt högljudda. Dock inte i klass med pulsjetmotorn i ”originaldrönaren”, den tyska V1.

Det ”bästa” vore förstås att använda elmotorer och batterier. Med moderna tysta propellrar skulle en sådan drönare bli närmast ljudlös. Den skulle också vara mycket svår att detektera med värmesensorer. Men konstruktören får samma räckviddsproblem som alla andra elektriska flygprojekt. Räckvidden begränsas till några få mil.

Tekniknörderi
Nej, nu är det kanske bäst att inte falla i MÖP-fällan (militärt överintresserad person). Fast för min del är det mest själva flygplanskonstruktionen som är intressant. Jag ägnade en gång i tiden många timmar åt att studera ämnet och hade allvarliga funderingar på att bygga ett eget flygplan. Jag åkte till och med upp till Mojave Airport för att kolla några av de företag som sålde ritningar och byggsatser.

Här fanns också en perfekt koppling till dagens kamikazedrönare. Burt Rutan, den förmodligen mest nytänkande av flygplanskonstruktörerna, testflög redan 1975 sin VariEze. Det var (och är) ett tvåsitsigt flygplan med canardvinge och skjutande propeller, helt tillverkat i glasfiberkomposit.

VariEze är ett extremt enkelt och effektivt plan. Det är bara drygt fyra meter långt och väger 260 kg. Huvudvingen, som sitter bak, har en spännvidd på 6,7 m och planet har en topphastighet på över 300 km/h med en motor på 100 hästkrafter.

Det här var betydligt bättre prestanda än den Cessna 150 som jag oftast flög på den tiden. Cessna-planet hade en likadan motor som VariEze (Continental O200), men toppade på 200 km/h och trivdes bäst runt 160 km/h. Tomvikten var nästan det dubbla mot VariEze. Fast ärligt talat skulle jag ändå ha valt Cessna 150 om jag fick för mig att börja flyga igen.

Som en drönare
Men tillbaka till VariEze. På många sätt är det urmodern till många moderna kamikazedrönare. Lite mindre skala och lite mindre motor och – voila!

Och vem vet – kanske någon till och med kan ta fram en motor som är bättre än de gamla konstruktioner för små flygplan som funnits i snart hundra år. På sjuttiotalet drömde vi om flygkonverterade wankelmotorer och billiga turbopropmotorer. Men det mesta fortsatte att vara drömmar. I verkligheten ser nästan alla flygmotorer under ett par hundra hästkrafter ut som de har gjort sedan 1930-talet. O200-motorn lanserades t ex 1947 och var en vidareutveckling av en liknande motor från 1930-talet. Alla som lyft på huven till en gammal Volkswagen-bubbla känner igen sig.

I och för sig har det sina fördelar med beprövade konstruktioner. Burt Rutan konstruerade i början av 1980-talet ett flygplan som skulle kunna flyga jorden runt utan mellanlandningar. Flygkropp och vingar var extremt moderna, men de två motorerna var i princip likadana som den enda motorn i VariEze. Två stycken motorer med vardera 100 hästkrafter klarade att gå nio dygn i sträck och driva flygplanet i över 4 000 mil. Två piloter (Burts bror Dick och hans fru Jeana Yeager) både startade och landade på Edwards Air Force Base i Mojave och genomförde 1984 världens första nonstopflygning jorden runt.

Det dröjde till 2006 innan någon flög nonstop jorden runt med ett flygplan igen. Den gången flög Steve Fosset ensam med flygplanet Virgin Atlantic GlobalFlyer. Också det planet hade konstruerats av Burt Rutan, men den här gången användes en liten jetmotor och resan (4 150 mil) tog mindre än tre dygn.

Framtidsoptimism
Den här krönikan blev visst en blandning av politik och tekniknörderi. Men den innehåller också en del optimistiska tongångar och det kan nog behövas i dessa dagar.

För om vi skall tro på Dr. T.X. Hammes innebär teknikutvecklingen att det blir allt svårare att anfalla och allt lättare att försvara sig. Det är bra nyheter för alla ”vettiga” länder som inte har några som helst planer att ockupera sina grannländer.

Det är däremot dåliga nyheter för ”onda” länder som vill expandera sitt territorium. Imperiebyggare får i så fall koncentrera sig på politiska metoder snarare än militära.

Med lite tur kanske till och med Ukraina och Taiwan kan fortsätta att vara suveräna stater. Det skulle räcka väldigt långt.

 

 

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

Avsluta Prenumerationen genom att klicka här

Comments are closed.