v2225 – Lyckad mässa efter två år

 

 

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2022-06-22

Klara konstruktionsmålen med styrkretsfamiljen AVR® DD


Microchips AVR® DD-styrkrets (MCU) bygger på AVR-kärnans energisnåla prestanda med ett sortiment av kärnoberoende kringutrustningar (CIP:ar) av världsklass.

Med sin omfattande uppsättning av funktioner, som inkluderar flerspännings-in-/utgång (MVIO), passar styrkretsfamiljen AVR DD perfekt för komplicerade tillämpningar eller som hjälpstyrkrets i komplicerade konstruktioner med flera spänningsdomäner.

Börja konstruera med styrkretsfamiljen AVR DD för att fylla hålen i dina konstruktioner.

 

MER INFORMATION

Lyckad mässa efter två år

Elektronikmässan Stockholm blev en lyckad nystart efter två pandemiår. Besökarna strömmade till trots att tiden – veckan före midsommar – kanske inte var den bästa. Både utställare och mässbesökare var glada och alla verkade överens om att den här typen av mässor har en viktig plats också i framtiden. I artikeln finns en uppsättning bilder från mässan.

Också första dagens branschmingel samlade gott om deltagare

Läs mer..

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Avancerad elektromekanik för e-sport

E-sport eller spelande på tävlingsnivå har vuxit till en miljardindustri och tagit dator- och konsolspelen till en helt ny nivå. Det som dock hamnar lite i skymundan är den viktiga roll som elektroniska komponenter har. Supersnabba taktiker och smarta konsoltekniker är helt beroende av små brytare i spelhårdvaror som används i dag, till exempel i joysticks, handkontroller och möss. Iker Saenz från Omron tar här en titt både på e-sport och på de komponenter som krävs.

Read more »

Digital Embedded Conference Scandinavia i höst

Liksom många andra evenemang de senaste två åren har Embedded Conference Scandinavia (ECS) skjutits upp och ställts in. Den 1 november i år är det äntligen dags för en av Europas största embeddedkonferenser att arrangeras igen, denna gång som en digital konferens under en dag.

Read more »

USB-C-hubbar med stöd för 8K-video

Svenska Unisynk lanserar två nya USB-C-hubbar, 5 och 12 portar, med stöd för video i 8K och överföringar i upp till 10 Gbps.

Read more »

Utvecklingskort för IoT klarar 5G LTE-M

Utvecklare av IoT-nätverk söker enkla sätt att implementera säker mobilanslutning i sina tillämpningar. Från Microchip kommer nu utvecklingskortet AVR-IoT Cellular Mini, som är baserat på företagets 8-bits MCU AVR128DB48. Lösningen ger en plattform för att börja bygga noder för sensorer och ställdon på 5G smalbandsbaserade IoT-nätverk.

Read more »

De är Framtidens Forskningsledare

För åttonde gången har Stiftelsen för Strategisk Forskning utsett Framtidens Forskningsledare, FFL-8. De 16 utvalda forskarna får ett bidrag på 15 miljoner kronor vardera under en femårsperiod och kommer under programmets gång att delta i en gedigen ledarskapsutbildning. Read more »

5G-bredband för företagskunder

Tidigare i våras introducerade operatören Tre bredband via 5G-nätet för privatkunder. Nu följer man upp med 5G-bredband för företagsmarknaden, något som möjliggör höga surfhastigheter för de som inte kan eller vill ha fiber, eller vill ha ett komplement till sin nuvarande uppkoppling. Read more »

Termisk ytbeläggning gör dieselmotorn effektivare

Ny forskning på dieselmotorer för fordon visar intressanta resultat. Med termiskt sprutade ytskikt på kolvarna blir motorn effektivare och bränsleförbrukningen minskar med 0,7 procent.


Wellington Uczak de Goes, ny doktor i produktionsteknik vid Högskolan Väst

Read more »

Starkt kvartal för HANZA

Trots ett fortsatt ansträngt materialläge, ser HANZA att det andra kvartalet utvecklas starkt. Orsaken är en kombination av hög efterfrågan och ett framgångsrikt expansionsprogram som avslutas under innevarande år.

Read more »

ABB börsintroducerar divisionen E-mobility

ABB gav idag en uppdatering om den planerade börsnoteringen av sin E-mobility-division. Noteringen av verksamheten är fortsatt en viktig del av ABB:s strategi. De rådande marknadsförhållandena har dock gjort det utmanande att fortsätta med en planerad börsnotering under andra kvartalet 2022.

Read more »

Smarta kläder drivs av värme

Forskare från KTH ser ett sätt att undvika batterier i smarta kläder. Ett lager av ett nytt termoelektriskt bläck skall kunna alstra tillräckligt mycket energi också vid låga temperaturer.

Read more »

Batterisystem för höghastighetskatamaran

Svenska Echandia har fått en andra order från Green City Ferries AB för batterisystemet till ytterligare ett Beluga24-fartyg för vattenburen kollektivtrafik i Stockholm. Beluga24 är världens första helt utsläppsfria, höghastighetskolfiberkatamaran.

Read more »

e-bok fokuserar på industriell tillverkning

Elfa Distrelec har lanserat den tredje upplagan av sin e-boksserie. Den här gången handlar det om industriell tillverkning.

Read more »

MobilityXlab bjuder in 11 startupföretag

MobilityXlab bjuder in 11 startupföretag för att skapa innovativa mobilitetslösningar med ledare inom branschen. De kommer nu att delta i programmet i minst sex månader.


Katarina Brud, Director MobilityXlab. Foto: Lindholmen Science Park

Read more »

12 framtidsbolag pitchade på Sting Demo Day

12 Startups pitchade sina affärsidéer under vårens upplaga av Sting Demo Day på A-house igår inför 150 investerare och andra inbjudna gäster.

Read more »

Kompakta nätadaptrar för medicinteknik

Från XP Power kommer en ny serie ultrakompakta nätadaptrar för medicintekniska applikationer där utrymmet och behovet av fläktfria lösningar är i fokus. Enheterna passar både för såväl vård i hemlik vårdmiljö eller sjukhusmiljö och har en effekttäthet upp till 180 W/cm3 tack vare GaN-teknologin.

Read more »

Elsäkerhetsverket granskar spabad

Elsäkerhetsverket har fått in flera samtal från oroade elinstallatörer som noterat brister på spabad, exempelvis att de inte är CE-märkta eller har bristande information i sin bruksanvisning. Totalt har tolv spabad ingått i granskningen och två klarade sig utan anmärkning.

Read more »

Effekthöjning av Forsmark 1

Att öka produktionen från en befintlig kärnkraftsreaktor är ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att öka den planerbara elproduktionen. Vattenfall har förberett en ökning av effekten av kärnkraftsreaktorn Forsmark 1 med drygt 100 MW, varav hälften kan göras redan i samband med kommande underhållsperiod i höst.

Read more »

Unik kometexpedition

Forskarteamen vid Institutet för rymdfysik (IRF) arbetar aktivt med nästa stora rymdprojekt. Mätinstrument från IRF ska på nära håll studera en komet som är oförändrad sen solsystemets bildande och som än så länge är oupptäckt. Ett uppdrag som genomförs ombord på den kommande europeiska rymdsonden Comet Interceptor.


SCIENA_Foto_IRF

Read more »

Ack så lätt att förstöra processer

Läs krönikan på webben

Arlanda fungerar inte, energisystemet håller på att braka ihop, det svenska försvaret kollapsade och vi tvingas låta grova brottslingar vara kvar i frihet för att vi inte har tillräckligt många fängelser. Hur kan det komma sig att politiska dumheter skapar så fantastiskt stora negativa konsekvenser?

En viktig del av svaret är nog att så få politiker förstår sig på industriella processer. De verkar inte inse att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk. Och de ser ut att överskatta sin kunskap så grovt att de varken rådfrågar eller delegerar till de som faktiskt förstår problemen.

Arlandas säkerhetskontroll är en katastrof. Under pandemin avskedades personalen och när resandet tog fart igen blev köerna till säkerhetskontrollen gigantiska.

Men problemen stannade förstås inte där. Resenärerna uppmanades att komma i mycket god tid, vilket ledde till en total ”överbefolkning” på flygterminalerna. De senaste veckorna har man då och då tvingats stänga bil- och tågtrafiken till terminal fem för att inte trängseln skall bli farlig.

Att resenärer hinner checka in sitt bagage, men inte tar sig genom säkerhetskontrollen före avgångstiden ger också stora problem. Det bagage som tillhör försenade passagerare måste av säkerhetsskäl lastas ur flygplanet igen. Alternativet är att försena alla flyg med ett närmast oöverstigligt kaos som följd.

Situationen hade förmodligen varit ännu värre om inte passkaoset gjort att många avstått från att resa.

Industriella processer
Så här ser det också ut i industriella processer. Om man förstör en viktig länk i processen riskerar allt att falla samman. Brist på elektroniska komponenter kan stoppa fordonstillverkningen, brist på cement kan stoppa byggandet av fastigheter och infrastruktur, brist på naturgas kan stoppa produktionen av konstgödsel och så vidare.

Det intressanta är att i stort sett allt kan beskrivas som industriella processer. Alla delar måste finnas på plats för att processen skall fungera och när allt fungerar som det skall invaggas man lätt i säkerhet. Det är lätt att glömma hur lite som behövs för att förstöra processen.

En del processer har i och för sig större motståndskraft än andra. Vi ser till exempel att bilismen har mycket större motståndskraft än tåg och flyg och att livet på landsbygden har mycket större motståndskraft än livet i en storstad.

Vi ser också att det är möjligt att ”härda” processer. På den högsta nivån kan lagerhållning av kritiska produkter som mat och bränsle hindra eller åtminstone fördröja ett samhälles sammanbrott. På lite lägre nivå kan lagerhållning av kritiska komponenter, förstärkning av kritiska länkar och lite rimlig framförhållning hindra produktionsstörningar i industrin.

Industrin skapade välståndet
Industrin har känt till det här i alla tider. Hela vårt välstånd skapades av industrialismen och de fantastiska produktivitetsökningar som blev möjliga när industriprocesserna effektiviserades. I stort sett inget av det som vi idag ser som självklart skulle finnas utan industrialismen.

Att sedan hela industrier och industrigrenar kollapsar på grund av dumhet eller nödvändighet – det kan vi stå ut med. Det finns alltid en konkurrent som är villig att ta över. Marknadsekonomin är hård, men den fungerar.

Myndigheter tog ansvar
Men när vi kommer till de stora och långsiktiga processerna är det inte längre industrin som styr. Vägnät, järnvägsnät, försvar, sjukvård, polis, rättsskipning, planering av byggande, avfallshantering, vatten och avlopp, elförsörjning – listan kan göras hur lång som helst.

Alla de här processerna och många fler står under politisk styrning. En del, som försvar och rättsväsende, för att det är absolut nödvändigt. Andra processer är politikerstyrda för att det är praktiskt och väldigt många helt enkelt för att politiker gillar att ha makt.

Historiskt sett har politikerna delegerat det mesta av sin makt över infrastruktur till myndigheter där mer eller mindre kunniga experter ägnat sina dagar åt att göra det som måste göras, planera inför framtiden och försöka undvika katastrofer.

De här myndigheterna har i hundratals år anställt människor med den utbildning som krävs. De anställda befordrades efter hand till allt högre chefspositioner och man kunde förutsätta att en myndighetschef hade god kunskap om sitt specialområde. Eftersom myndigheterna hade stor makt infördes tidigt ett långtgående personligt ansvar, det så kallade ämbetsmannaansvaret.

Myndigheternas makt var förstås en nagel i ögat på politiker med egna maktambitioner. Att få ett politiskt förslag avfärdat som ”omöjligt” av en myndighetschef kan inte ha varit skojigt.

Politikerna tog över
Så politikerna tog över. Befordringsgången för myndigheterna ändrades så att ”avdankade” politiker placerades på de högsta chefspositionerna. Ämbetsmannaansvaret plockades bort 1976. Därefter var det fritt fram.

Den stora fördelen för politikerna var att de inte längre behövde slåss mot motsträviga myndighetschefer. Kampen – i den mån det finns någon – förs i stället inom myndigheterna. Och eftersom cheferna står på politikernas sida blir det inte mycket till kamp. Den ämbetsman som vill befordras ser till att följa ledningens direktiv.

Framförhållning som en hamster
Idag är det lätt att se resultatet. Den genomsnittliga politikern verkar alltför ofta ha en framförhållning som en ordinär hamster och nu finns det inte längre någon expertmyndighet som håller emot. Eller rättare sagt – politikern kan strunta fullkomligt i vad expertmyndigheten säger.

Det här ser vi överallt. Nästan alla politiska beslut baseras idag på politikernas ”känsla” och de utredningar som görs är redan från början styrda för att ge ”rätt” resultat. De grundläggande snabbtågsutredningarna hade till exempel uppdraget att visa hur snabbtågen skulle genomföras i stället för att visa om det var vettigt eller lönsamt. Energiutredningarna har närmast varit skämt. Den senaste utredningen värd namnet gjordes på tidigt sjuttiotal.

Staten måste tänka framåt
Problemet är förstås att samhället faller samman om inte staten har en mycket lång framförhållning. ”Enkla” saker som vatten och avlopp, energiförsörjning, vägbygge och -underhåll förutsätter att de styrande har femtio till hundra års framförhållning. Förebyggande underhåll är dyrt, men ständiga blixtutryckningar är oerhört mycket dyrare.

Idag ser vi resultatet av bortåt femtio års dumhet. Sveriges elnät – en gång i tiden världens bästa – är nedslitet och saknar reserver. VA-näten i de flesta städer är idag underdimensionerade och nedslitna. Vägnäten hölls något så när i ordning fram till sammanslagningen av Banverket och Vägverket, men sedan dess har en allt större del av anslagen dumpats i det svarta järnvägshålet. Det försämrade vägunderhållet kommer att bli mycket dyrt om några år.

Och elproduktionen – milde himmel! Hur kunde våra politiker förstöra världens bästa elförsörjning? Sverige borde ha legat som en oas av energipolitiskt vett i en europeisk öken av energipolitiskt vansinne.

Försvar, polis, rättsväsende, skola och sjukvård föredrar jag nog helst att glömma den här gången. Det räcker att nämna NATO-frågan, som ofta diskuteras som om vi faktiskt hade ett val. I verkligheten togs beslutet redan tidigt nittiotal när Sveriges försvar lades ner.

Det genomgående i alla de här katastroferna är att de styrande fastnat på detaljer och glömt processerna. Politiker som inte förstår skillnaden mellan effekt och energi kan inte rimligen förstå varför vindkraft och solel bara fungerar i fantasin.

Politiker som dessutom inte förstår sig på ekonomi kan heller inte förväntas förstå hur mycket pengar man kastade i sjön när man drev igenom nedläggningen av Ringhals 1 och 2. Fyra till åtta miljoner kronor i timmen är trots allt inget som man snyter ur näsan. Och den som klassar 25-50 miljarder kronor per år i lättförtjänta pengar som ”dålig ekonomi” har problem med sin verklighetsuppfattning.

Bara klimatfrågor
Idag finns det bara en fråga där våra politiker försöker ha framförhållning och det är klimatfrågan. Den tillåts att trumfa allt och de mest vansinniga beslut kan motiveras med att ”klimatet kräver det”.

Hittills har ”klimatet” krävt att Västeuropa skulle lägga ner kärnkraften, stoppa utvinningen av naturgas och stoppa brytning av stenkol. Egentligen kräver ”klimatet” också att all brunkolsbrytning måste bort, men där tog det stopp.

För att ersätta allt det som försvann byggdes två jättelika gasledningar från Ryssland till Tyskland. Tyskland och Italien drev igenom att rysk naturgas var ”klimatsmart” och politikerna övertygade sig själva om att ett närmast totalt energiberoende av Ryssland var helt oproblematiskt.

Idag startar Tyskland och andra EU-länder upp sina gamla kolkraftverk igen. Ändå är beroendet av Ryssland så stort att man köper gas för många miljarder per dag. Ju dyrare gasen blir desto mer pengar går till Ryssland.

I Sverige fortsätter regeringen att påstå att framtiden ligger i vindkraft. Detta trots att alla som kan läsa statistik ser att variationerna i produktion är närmast löjliga. Om vi tittar på Danmark ser vi att vindkraftens elproduktion de senaste tre dagarna pendlat mellan 32 MW och 2,4 GW.

En produktion som varierar slumpvis med nästan en faktor hundra är snarare en katastrof än en process. Och att skapa en fungerande energiprocess med hjälp av vindkraft, vätgas och nya kraftledningar kommer i bästa fall att ta årtionden. Sannolikt kommer det aldrig att fungera.

Nu klockan två på tisdag (21 juni) är det förresten 21 grader varmt i Paris, 19 grader i Lissabon och 14 grader i Berlin. Rom har normala 30 grader. Jetströmmarnas blockering som fått sydliga vindar från Sahara att svepa över Sydeuropa verkar ha gett med sig.

Så nu kanske vi till och med kan få se lite avsmältning på Grönland. Av någon märklig anledning har ju media varit knäpptysta om att isen fortfarande ökar på Grönland, trots att vi är långt inne i juni.

Men sådana nyheter är förstås inte intressanta.

Ha en härlig midsommar!!

 

 

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

Avsluta Prenumerationen genom att klicka här

Comments are closed.