v2210 – Förenar Einsteins teorier med kvantmekanik

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2022-03-08

Fordonscertifierade funktionssäkerhetslösningar


Konstruktion av säkerhetskritiska fordonstillämpningar är en utmaning eftersom de kräver tillförlitlig funktion och måste säkerställa användarens säkerhet. Såväl nybörjare som erfarna experter kan lätt erhålla ASIL B eller ASIL C certifiering för säkerhetskritiska konstruktioner med hjälp av våra ISO 26262 funktionssäkerhetspaket för digitala dsPIC33C-signalstyrkretsar.

MER INFORMATION

Förenar Einsteins teorier med kvantmekanik

Hur går Einsteins teorier ihop med kvantmekanikens lagar? I många decennier har forskare försökt att förena Einsteins teori för gravitation med kvantmekanik, vilket skulle kunna ge oss ingående kunskap om till exempel svarta hål och universums födelse. Nu presenterar forskare på Chalmers resultat som visar hur gravitation framträder ur ett speciellt kvantmekaniskt system.

Foto: Chalmers tekniska högskola / Yen Strandqvist

Läs mer..

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

ABB-robotar snabbar upp batteriproduktion

Från ABB kommer två nya robotfamiljer för komplexa tillverkningstillämpningar. IRB 5710 och 5720 ger större hastighet, noggrannhet, flexibilitet och en mer robust design, däribland integrerat processkablage, ökad produktivitet och förbättrade resultat med högre drifttid för tillämpningar som innefattar tillverkning av elfordon, gjutning och smide samt gummi-, plast- och metalltillverkning.

Read more »

HANZA utökar samarbetet med Swisslog AS

HANZA har utökat avtalet med Swisslog AS för att stödja deras nyckelfärdiga automatiserade lagerlösningsprojekt i Mo i Rana, Norge. Ordervärdet är inte offentligt men förväntas uppgå till dubbelsiffrigt miljonbelopp årligen.

Read more »

Supersnabba digitaliseringskort

Två nya PCIe-baserade digitaliseringskort från Spectrum Instrumentation ger en kontinuerlig samplingshastighet upp till 6,4 GS/s, med 12-bitars upplösning.


Modell M5i.3337-x16

Read more »

SSF stödjer ukrainska forskare med 30 miljoner kronor

Ukrainska forskare som kommer till Sverige under 2022 kan nu söka bidrag för att bedriva sin forskning här. 30 miljoner kronor avsätts i utlysningen ”SSF bidrag till ukrainska forskare 2022” som vänder sig till ukrainska medborgare med en doktorsexamen.

Read more »

Bevara affärskontinuiteten under strömavbrott

Obehindrad tillgång till el är ett extremt viktigt verktyg för i princip alla företag. Men störningar på elmarknaden kan orsaka avbrott i försörjningen. Vad kan man som företag göra för att minska risken för att påverkas av strömavbrott? Fredrik Regnell, Sverigechef på Eaton, lyfter fram fyra faktorer som bidrar till att hålla affärerna i gång även utan el.

Read more »

Analog Devices investerar 100 miljoner euro i Europa

De närmaste tre åren kommer Analog Devices att investera 100 miljoner euro i ADI Catalyst, företagets anläggning för innovation och samarbete på Irland. Expansionen innebär också 250 nya arbetstillfällen.

Read more »

Orbit One stoppar verksamheten i Ryssland

Den svenska kontraktstillverkaren Orbit One har beslutat att stoppa verksamheten i Ryssland med anledning av utvecklingen i Ukraina. Orbit One har idag tillverkningsenheter i Sverige, Polen och Ryssland.

Read more »

Ny covidforskning: Munskydd spelar en avgörande roll

Under pandemin har vi lärt oss att hålla ett säkerhetsavstånd på två meter för att undvika att bli smittade av covid-19. Det är en falsk trygghet, visar ett internationellt forskarlag, där Chalmers ingår. Forskarna har utvecklat en ny beräkningsmodell för att bättre kunna bedöma smittrisken – både med och utan munskydd. Den visar att det etablerade säkerhetsavståndet inte gäller generellt, utan påverkas av ett flertal faktorer. Den nypublicerade studien slår också fast att munskydd minskar risken för smittspridning avsevärt.


Foto: Chalmers tekniska högskola | Synatix på Unsplash

Read more »

Säkrar norsk kompetens inom industrin

Norska utbildningssällskapet Addisco har i 21 år levererat kurser för yrkesverksamma. Genom en fördjupad samverkan med Högskolan Väst hoppas de kunna erbjuda ännu fler kurser framöver.


Per Hegli och Nina Henriksen vid norska Addisco samt Andréas Sülau, koordinator för Uppdragsutbildningar vid Högskolan Väst.

Read more »

Synkronkompensator stabiliserar elnätet

ABB samarbetar med SEV, Färöarnas största elproducent och distributör, för att leverera synkronkompensatorerna (SC) som kommer att stabilisera elnätet i takt med att förnybar produktion ersätter fossileldade anläggningar. Den första SC-enheten håller för närvarande på att tas i drift på ön Suðuroy. SEV har nu lagt en order på en liknande enhet som ska placeras på Sund på Streymoy, Färöarnas största och mest befolkade ö.

Read more »

Ny order för Mycronic

Mycronic AB har erhållit en order på en Prexision Lite 8 Evo från en befintlig kund i Asien. Ordervärdet ligger i intervallet 8-11 MUSD. Systemet är planerat att levereras under det första kvartalet 2023.

Read more »

Lättare att identifiera materialdefekter

Teknik som används för att upptäcka sprickor i kärnkraftverk kan snart även användas för kvalitetskontroll inom verkstadsindustrin. Möt Högskolan Västs nye professor i oförstörande provning, Håkan Wirdelius.


Håkan Wirdelius

Read more »

Dyr el sänker elbilarna

Läs krönikan på webben

Bensin- och dieselpriserna rusar. Bensinpriset har stigit med sådär åtta kronor per liter på ett par år och dieselpriset har under samma tid gått upp med en dryg tia. Det är nästan en fördubbling. Men det är inget mot kostnaden för att tanka en elbil söder om Dalälven. I morse kostade det tio gånger mer än för ett par år sedan. En del av orsaken är Rysslands krig i Ukraina, men framför allt handlar det om att Västeuropa gjort sig totalt beroende av starka vindar. Och nu har vindarna mojnat igen.

Det finns gott om kalkyler som visar hur billigt det är att köra elbil. Så sent som för några månader sedan såg jag välrenommerade tidningar publicera beräkningar baserade på elpriser runt en femtioöring per kWh. Milkostnaden blev ungefär en krona och på 10 000 mil antogs man kunna spara minst 100 000 kronor i bränslekostnad.

I verkligheten var det länge sedan en svensk kunde hoppas på ett elpris runt femtioöringen. Enbart elskatten ligger på ca 45 öre per kWh (33 öre i norra Sverige) och med överföringskostnader och fasta avgifter hamnar priset nära en krona även om man skulle få själva elen gratis.

Ändå kan fortfarande en elbilsägare norr om Dalälven hoppas på en hyfsad minskning i bränslekostnad för en elbil jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbil. Elen är för det mesta ganska billig norr om Dalälven i elområde 1 och 2.

Värre i södra Sverige
I Sverige söder om Dalälven ser det däremot annorlunda ut, för att inte tala om situationen i Skåne och Blekinge. Där är vi nu tillbaka i prisnivåerna från 2021, med svängningar mellan två eller tre kronor och upp till åtta eller nio kronor. I morse var priset till och med över tio kronor per kWh.

Det innebär att elbilen kan bli betydligt dyrare att köra än bensinbilen till och med om den tankas hemma vid villan. För de som tvingas använda snabbladdare ”efter vägen” kan det bli ännu mycket dyrare. En ”bränslekostnad” på tjugo kronor per mil är inte orimligt. Då får ändå staten ”bara” in en knapp femma (70 öre energiskatt och 4 kronor moms). Det är ungefär lika mycket som för en bensinbil som drar en halvliter per mil och kostar 11 kronor milen.

Tio kronor per kWh är naturligtvis extremt (ännu så länge), men redan vid en femma per kWh får elbilsägaren betala ungefär lika mycket som för sitt bränsle som bensinbilsägaren. Fast då får förstås staten bara in lite drygt hälften i skatteintäkter jämfört med bensinbilen.

”Pålägget” stiger snabbast
Just nu är det ändå bensin- och dieselpriset som ligger i fokus. Rysslands invasion av Ukraina har höjt de globala oljepriserna till nivåer i närheten av toppnivåerna sommaren 2008. Då låg priset på 145 dollar per fat. Dagens gaspriser skall vi bara inte tala om.

I Sverige påverkas oljepriset dessutom av att svenska kronan har sjunkit i förhållande till dollarn. En dollar kostar idag ca 10 kronor, jämfört med ca 7 kronor vid förra ”oljetoppen”.

Det innebär att oljepriset idag ligger på ca 6,50 kr per liter. Det skall jämföras med ungefär hälften år 2020 och 2,80 år 2010. Före år 2000 låg oljepriset under en krona per liter.

Från år 2000 har alltså oljepriset ökat med ungefär en femma per liter och bensinpriset har ökat med en tia. ”Pålägget” ligger idag på drygt 15 kronor per liter.

I det här pålägget ligger bland annat kostnaden för raffinering och distribution. Men det är i sammanhanget småpengar. Det stora pålägget är skatt och politiska åtgärder som reduktionsplikt. Om vi backar tillbaka några år är det lätt att se hur pålägget har ökat.

Så sent som för två år sedan hamnade pålägget på ”bara” en dryg tia. Det minskar till ca åtta kronor år 2010 och ungefär lika mycket år 2000. Längre bakåt sjunker pålägget snabbt. 1990 handlade det om ca 5,50 kr och 1980 var vi nere i ca 2,50 kr. På femtio-, sextio-, och sjuttiotalet låg bensinpriset en bra bit under en krona och pålägget var maximalt en femtioöring.

Per kWh
Bensin och dieselolja är otroligt praktiska drivmedel. De är lätta och säkra att hantera och har en hög energitäthet. En liter ”riktig” bensin ger 9,1 kWh/l. Etanol ger bara 5,9 kWh/l så med dagens tioprocentiga etanolinblandning ligger bensinen på knappt 8,8 kWh/l.

Räknat på det här sättet kostar bensin ca 2,40 kr/kWh. För den som använder bensin för att värma upp huset (synnerligen olämpligt) stämmer den siffran ganska väl.

För uppvärmningsändamål är eldningsolja betydligt bättre. Det är en relativt lågbeskattad version av dieselolja med ett energiinnehåll på ca 10 kWh per l. Priset ligger just nu på ca 17,50 per l så kostnaden blir ca 1,75 kr/kWh. Det priset är på väg uppåt.

I Sverige slutade de flesta använda eldningsolja redan för tjugo år sedan, men i Tyskland värms fortfarande en stor andel av husen på det sättet. Fram tills förra året var priset betydligt lägre än i Sverige (ca 7 kr/l eller 70 öre/kWh), men på senaste tiden har priset rusat. Idag får man i Tyskland räkna med att betala över 19 kr/l eller 1,90 kr/kWh.

Bättre verkningsgrad för elbil
Att omvandla bensin/olja till värme är lätt och kan ge en nära hundraprocentig verkningsgrad. Att omvandla bensin/olja till rörelse är betydligt mindre effektivt. En dieselbil kan komma upp i 40 procents verkningsgrad medan bensinmotorn ligger några procent lägre.

Elbilen har betydligt bättre verkningsgrad, uppåt 80 procent om man räknar med förluster i motor, batteri och drivelektronik. En elbil med bra aerodynamik kan klara sig med bara strax över 2 kWh/mil vid långkörning, medan motsvarande konventionella bil kräver nästan en halv liter bensin, motsvarande ca 4,4 kWh.

Fast det är klart – under de kalla årstiderna blir förutsättningarna väldigt annorlunda. Då använder den konventionella bilen en stor del av förlusteffekten till att värma kupén medan elbilen måste använda dyr el för samma sak. En del modeller har till och med stoppat in en dieselvärmare för att inte stjäla för mycket av batterikapaciteten.

Riskerar att bli olönsamt
Vart vill jag då komma med det här resonemanget?

Tja, med dagens utveckling av elpriserna finns det faktiskt en risk att elbilen kan bli en riktigt dålig affär på alla plan, inte bara samhällsekonomiskt utan också privatekonomiskt.

Vintertid är det här extra uppenbart. Då är elpriserna som högst samtidigt som skillnaden i verkningsgrad mellan elbil och konventionell bil är som minst. Med ett bensinpris på 21 kronor per liter får inte elpriset gå mycket över fyra kronor per kWh. Dit är vi på väg med stormsteg.

Sommartid är elen billigare, men sommaren 2021 hamnade ändå priset en bra bit över två kronor per kWh. Med nedlagda kärnkraftsreaktorer och energikris i Tyskland (där konsumentpriset för el i flera år legat över tre kronor per kWh)är det inte mycket som talar för att situationen skall komma att bli bättre de närmaste åren. Sannolikt kommer priserna tvärtom att stiga kraftigt.

Stabil elproduktion är nyckeln
Varför stiger då elpriserna så kraftigt just nu? Det självklara svaret är Rysslands invasion av Ukraina, men det är långt ifrån hela sanningen. En mycket viktigare faktor är faktiskt att vinden har mojnat. Sedan en vecka har större delen av Europa stabilt väder med svag vind. I Danmark, som är ett av Europas mest vindkraftberoende länder, har vindkraftens andel av elförbrukningen legat mellan bara fem och tio procent sedan första mars.

De höga priser vi såg under större delen av 2021 berodde också på att vi 2021 under långa perioder hade ett behagligt väder med mycket sol och svaga vindar. Det gällde inte minst slutet av året då högtrycken från öster låg stilla över stora delar av kontinenten. Resultatet blev kallt och soligt väder med svaga vindar – något som i vanliga fall brukar klassas som strålande väder.

Men med dagens system för elproduktion innebär strålande väder elbrist. Allt är baserat på att vädret hela tiden måste vara uselt, med ständiga lågtryck som sveper in från väster med regn och snålblåst. Bara då fungerar ett system baserat på vindkraft.

Men så ser det tack och lov inte ut. Och hur mycket man än leker med klimatmodellerna finns det inte mycket som pekar på att vädret skall se ut så i framtiden heller. Som tur är.

Och där faller energiminister Farmanbars hopp om att gigantiska havsbaserade vindkraftsfält skall rädda Europas elbrist. Vindkraft ger inte stabil elproduktion!

Nej, nyckeln till stabil elförsörjning ligger naturligtvis i stabil elproduktion. Om vi byter stabil elproduktion mot instabil elproduktion får vi instabil elförsörjning och svajiga priser. Så enkelt är det….

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

Avsluta prenumerationen genom att klicka här

eller skicka ett (tomt) email till nyhetsbrev-unsubscribe@list.elinor.se

 

Comments are closed.