NOTE undviker befarad kundförlust

Den kundförlust på 30 miljoner kronor som NOTE nyligen varnade för verkar nu kunna minimeras. Det engelska företaget hade ansökt om rekonstruktion, men har nu förvärvats av ett annat företag.

NOTE tog i det tredje kvartalet en kostnad för den befarade kundförlusten om 30 miljoner kronor vilket motsvarade hela den riskexponering som NOTE hade gentemot bolaget.

Kunden har nu förvärvats av ett annat bolag inom samma bransch, laddning av elfordon. NOTE har haft en dialog med den nya ägaren, som har för avsikt att så snart som möjligt återuppta produktionen och fortsätta det tidigare partnerskapet med NOTE.

– Processen har gått mycket snabbare än vi tidigare befarat, säger Johannes Lind-Widestam, vd och koncernchef. Jag ser mycket positivt på det fortsatta samarbetet med den nya ägaren. Bolagets huvudmän har en lång historik inom branschen och vi ser positivt på att fördjupa samarbetet mellan bolagen. Vi ser också goda möjligheter att kundförlusten blir väsentligen mindre än vår tidigare bedömning, något som vi avser att redovisa i rapporten för det fjärde kvartalet.

Comments are closed.