Utvecklar digital handel

Jönköping University startar tillsammans med Högskolan i Borås forskarskolan INSiDR (Industrial Graduate School in Digital Retailing). Forskarskolan skall, i nära samverkan med näringslivet, fokusera på utvecklingen av digital handel, och har beviljats 21,6 miljoner kronor från KK-stiftelsen.

Digitaliseringen förändrar snabbt förutsättningarna för näringslivet. Svenska handelsföretag behöver både kunskap och kompetens kring detta för att stärka sin konkurrenskraft på den globala marknaden. De behöver exempelvis bli bättre på att förstå och förutsäga konsumentbeteenden, för att kunna utforma och vidareutveckla framgångsrika affärslösningar.
Både Högskolan i Borås och Jönköping University bedriver sedan tidigare forskning och utbildning med nära samverkan mellan företagsekonomi, med inriktning mot marknadsföring, och informatik/datavetenskap, med fokus på dataanalys. Ett gemensamt styrkeområde för de båda lärosätena är digital handel, vilket blir ett allt viktigare område.
– Utmaningarna med att digitalisera detaljhandeln har nu samlats till ett nytt forskningsområde som sträcker sig från handel – såsom säljkanaler, affärsmodeller och kundrelationer – till datavetenskap – som exempelvis datainsamling, modellering och learning, säger Mats Waltré, programansvarig på KK-stiftelsen. Digitaliseringen kommer att påverka alla aspekter av detaljhandeln, och därmed kommer de bägge lärosätenas samlade höga kompetens ge stor nytta för de medverkande företagen, och skapa förutsättningar för intressant forskning och utbildning.
Företagen som redan bestämt sig för att låta anställda bli doktorander vid forskarskolan är Ellos Group, Eton, Odyssey, Swedbank Sjuhärad, Tieto, och Viskans System AB. Företagens medverkan uppgår till 20,5 miljoner kronor, samtidigt som lärosätena bidrar med 6,1 miljoner. Totalt omfattar företagsforskarskolan INSiDR över 45 miljoner kronor för första gruppen doktorander.
Forskarskolan börjar i mars 2018 och den första kullen, bestående av cirka tio doktorander, kommer att starta sina forskarstudier till hösten. Doktoranderna, anställda av de företag som ingår i projektet, ägnar 80 procent av sin arbetstid åt forskarstudierna. Resterande 20 procent arbetar de på företagen.
– Det är väldigt viktigt att branschen får kompetenta medarbetare som både kan driva och utveckla forskning inom det digitala området, säger Anders Halvarsson, delägare i Ellos Group som är med i projektet. De medarbetare som vi utbildar i forskarskolan kommer att få en nyckelroll i företaget när de är färdiga, och under tiden utbildningen pågår kommer de ju också att kunna bidra med värdefull information in i företaget, säger han.
Förutom denna forskarskola, stödjer KK-stiftelsen i nuläget 12 företagsforskarskolor med drygt 210 doktorander:
– Vi har väldigt goda erfarenheter av företagsforskarskolan som samarbetsform, säger Linda Assbring, programansvarig på KK-stiftelsen. Det är ett koncept som alla parter vinner på. En företagsforskarskola innebär ett rejält kompetenslyft för en hel eller del av en bransch, samhället gagnas av mer konkurrenskraftiga företag, och lärosätet kan stärka sin forskning inom relevanta områden och på så vis bli attraktivt för både studenter och företag.

Comments are closed.