Trådlös fjärrtjänst för vindparker

ABB lanserar nya trådlösa fjärrtjänster (remote service) med vilka vindparksoperatörerna kan öka drifttiden för vindturbinerna, minska kostnaderna för drift och underhåll (O&M) samt minska energikostnaderna.

De nya tjänsterna baseras på analyser av realtidsdata som samlats in av den elektriska drivlinan i vindturbinerna som består av generator, frekvensomriktare och transformator. Som större leverantör av komponenter för den elektriska drivlinan arbetar ABB nära tillsammans med kunderna för att leda den digitala omvandlingen av vindturbiner.
Med ABB:s nya system för fjärrstyrning ansluts de digitala elektriska drivlinorna via Internet till molnet. Data från konverteraren och från sensorer som är monterade på generatorn och transformatorn lagras i ABB Ability-molnet. Data bearbetas i realtid med smarta algoritmer och analyser och används för att utföra diagnostik på drivlinans komponenter. Viktiga nyckeltal avseende komponenterna övervakas kontinuerligt och ger vindparksoperatören insyn i komponenternas status och gör det möjligt för ABB att tillhandahålla fjärrsupport.
– Vi har hittills levererat konverterare till över 16 000 vindturbiner runt om i världen, säger Teijo Kärnä, Industry Segment Manager for Wind på divisionen ABB Robotics and Motion. Till att börja med kommer de nya tjänsterna i ABB Ability att vara tillgängliga för turbiner som baseras på ABB-komponenter men framtida releaser kommer att utvidgas till att omfatta teknik även från andra leverantörer.
– De nya tjänsterna innebär att vindparksoperatörerna kan gå från avhjälpande och förebyggande underhåll till en proaktiv O&M-strategi. Detta kommer att förbättra drifttiden för turbinerna och därmed gynna den årliga energiproduktionen. Operatörerna kan också planera sitt turbinunderhåll i förväg, vilket bidrar till att minska kostnaderna. Dessa fördelar har redan lett till ett viktigt avtal om att tillhandahålla övervakningstjänster till en av världens största ägare av vindkraftverk.
I senare releaser av tjänsterna kommer ABB att erbjuda fjärrassistans dygnet runt samt prediktivt underhåll. Prediktivt underhåll kan avsevärt förbättra övergripande prestanda för vindparken. Om en turbin börjar utveckla en defekt upptäcks förändringar i de data som samlas in från turbinen av algoritmerna i ABB Ability och systemet skickar omedelbart en varning till vindparksoperatören. Operatören kan skydda turbinen genom att sätta den i nedsatt körläge och kan samtidigt upprätthålla vindparkens uteffekt genom att balansera aktiv och reaktiv kraft. Vindparken kan fortsätta att uppfylla kraven på elnätet och generera intäkter samtidigt som man planerar in underhåll för att reparera den defekta turbinen med minsta möjliga stilleståndstid och maximal säkerhet.

Comments are closed.