Toyota säljer bränslecellsbussar

Toyotas vätgasdrivna elbuss Sora har – som första bränslecellsbuss – blivit typgodkänd i Japan. Därmed kan bussen nu också börja säljas kommersiellt. Under de närmaste två åren räknar Toyota med över 100 Sora-bussar ska sättas in i reguljär trafik i Tokyo-området, i god tid till OS och Paralympics 2020.

04toyota01

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. Därmed släpper den varken ut CO2, kväveoxider eller partiklar under drift. Det enda utsläppet när den körs är ren vattenånga. Eftersom bussen helt saknar förbränningsmotor och endast drivs med elmotorer är den både mycket tyst och helt vibrationsfri. Drivlinan är en utveckling av den som används i Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai.
Bussen är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Interiören är både omtänksam för passagerarna och flexibel. Golvet är t ex mycket lågt för att ge enkelt insteg och stolarna är fällbara. Förankringsöglor i golvet ger extra trygghet för rullstolsburna och/eller barnvagnar.
I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.
Den teknik som används i Sora-bussen skapar möjligheter att använda mer miljövänliga drivlinor även för annan tung trafik, som då kan göras både tystare och utsläppsfri.
Bussen är drygt 10 m lång och rymmer 78 passagerare (22 sittande och 56 stående). Den har en bränslecell med solid polymerelektrolyt och 10 vätgastankar (70 MPa) à 60 liter. asynkrona växelströmsmotorer à 113 kW (154 hk) drivs via ett driftbatteri av NiMh-typ.

Comments are closed.