Tata Communications köper live OTT-lösning

Tata Communications blir den första kunden som implementerar Net Insights lösning för äkta live over-the-top (OTT) globalt. De två företagen har tecknat ett ramavtal som gör det möjligt för Tata Communications att integrera Net Insights lösning i sitt Media Ecosystem.

För närvarande är traditionell leverans av innehåll för OTT inte utvecklad för live OTT, då de istället är optimerade för video on demand (VoD) och catch-up TV. De lösningarna är således inte optimala för äkta live OTT, eftersom det leder till en oförutsägbar fördröjning och stora synkroniseringsproblem. För TV-tittarna innebär det att man inte kan uppleva samma program på olika skärmar samtidigt, utan tidsförskjutningar.
Net Insights nya teknik gör det möjligt att lösa detta genom att harmonisera den 1:a och 2:a skärmen. Det gör att flera skärmar kan synkroniseras i realtid, vilket leder till att Net Insight även skapar nya affärsmöjligheter för företag och annonsörer, exempelvis under stora internationella idrottstävlingar som sänds live. Förutom synkronisering, integreras den 1:a och 2:a skärmen så att den 2:a skärmen fungerar som en förlängning av upplevelsen och som ett verktyg för interaktivitet. Kombinationen av synkronisering och harmonisering av 2:a skärmen innebär stora affärsmöjligheter för reklam, äkta live interaktiv vadhållning och spel, omröstningar och undersökningar. Inget av detta har varit möjligt på samma sätt tidigare.
– OTT-marknaden växer extremt snabbt och är driven av publikens önskan att kunna se alla sina favoritprogram, när som helst, var som helst och på vilken enhet som helst, utan fördröjning, säger Brian Morris, Vice President & General Manager, Global Media and Entertainment services på Tata Communications. Men hittills har tidsfördröjningen för OTT-innehåll förhindrat en utbredd användning under live events. Genom att bygga in Net Insights teknologi i vårt globala Media Ecosystem gör vi det möjligt för mediebolag att hantera, leverera och sända synkroniserat live OTT-innehåll var som helst i världen och även att utnyttja direktsända sport- och musikevenemang för ytterligare intäkter, eftersom förändrade konsumtionsvanor fortsätter att utveckla branschen.

Comments are closed.