Annons

Snabbladdare för norska elbussar

ABB tillhandahåller snabbladdare till ett unikt elbussprogram från två tillverkare, vilket ska bidra till att göra kollektivtrafiken i Trondheim fossilfri per 2019.

Trondheim gör en storsatsning på elkollektivtrafik. Lokala myndigheter har avtalat att driftsätta 35 helt elektriska bussar, 25 från Volvo och 10 från Heuliez, vilka körs längs fyra linjer och därmed blir den största elbussflottan i Norge.
Båda bussmodellerna laddas av åtta HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers) från ABB i ett av de första projekten i världen där helt elektriska bussar från olika tillverkare använder samma laddinfrastruktur. Bussarna kommer att trafikeras av Tide Buss i Trondheim på uppdrag av Trøndelag fylkeskommune.
– Samarbetet med ABB gör det möjligt för oss att leverera en tillförlitlig och högkvalitativ lösning, vilket gör att bussbolag från olika nätverk kan arbeta parallellt och dela på infrastrukturen, säger Per Olav Hopsø, chef för transportkommittén på Trøndelag fylkeskommune. Detta ger inte bara goda stordriftsfördelar och avkastning på investerat kapital utan ger fortsatt stöd åt vår framåtblickande strategi att leverera förstklassig modern infrastruktur till regionen. Med hjälp av innovativa företag som ABB kommer kollektivtrafiken i Trondheim stad snart att vara fossilfri.
Laddarna HVC 450P från ABB kan ladda ett batteri på tre till sex minuter och kan var och en ge en uteffekt på 450 kW likström. Laddarna använder sig av standarden OppCharge med en överliggande strömavtagare som kopplar laddaren till konduktiva skenor ovanpå bussen. Laddarna installeras vid slutstationerna till de fyra busslinjerna som är mellan 12 och 15 km långa samt vid ett par fjärrstationer. Bussarna laddas i slutet på linjen under väntetiden. ABB visade upp sin teknik i Storbritannien i september och demonstrerade då en OppCharge-laddare tillsammans med en helt elektrisk buss från Volvo, likadana som de som ska användas i Trondheim.
Laddarna, som ingår i portföljen ABB Ability med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter samt proaktivt underhålla utrustningen för att säkerställa maximal drifttid. De kommer att levereras i februari 2019 och tas i drift i augusti samma år.

Comments are closed.