Annons

Qinetiqs Zephyr slog rekord

Att spåra pirater i Adenviken, upptäcka gräsbränder i Australien och förbättra kommunikation och övervakning på slagfältet i Afghanistan är alla potentiella användningsområden för det nya solcellsdrivna, obemannade flygplanet Zephyr, utvecklat av brittiska Qinetiq.

 

Zephyr har nu officiellt tilldelats tre världsrekord – varav ett för den tidsmässigt längsta flygningen någonsin med en obemannad flygfarkost (UAV) – två veckor – och ett för att flyga på högre höjd än någon annan idag befintlig UAV, i sin klass. Rekorden uppnåddes under den första flygningen med det nya Zephyr.

Experter på Qinetiq menar att på grund av Zephyr's förmåga att flyga högre och under längre tid än något annat flygplan på marknaden, ger det stora fördelar för ett antal potentiella kunder på de militära, akademiska, kommersiella och vetenskapliga arenorna.

Svävande 13 engelska miles (en mile motsvarar 1 609,344 meter) ovanför marken, uppges Zephyr kunna övervaka en yta med en diameter på runt 965 km (600 miles), vilket har verifierats genom att UAV:n kontinuerligt skickat högupplösta realtidsbilder tillbaka till marken. Detta meddelas ha en enorm fördel över intermittenta och dyra "ögonblicksbilder per varv" från satelliter som flyger 100 engelska miles över jorden. Zephyr ska även ha visat sin förmåga att förmedla viktig militär och civil kommunikation i avlägsna områden, och det med användning av en enkel, bärbar radioutrustning.

– Zephyr är en rekordslående farkost inom luftfartsdesign och ingenjörskonst. Den har en unik flygförmåga, långt bortom alla andra flygplan och satelliter, och kan användas i ett stort antal scenarier med de lätta men effektiva nyttolaster som vi utvecklar, säger chefsdesigner Chris Kelleher vid Qinetiq i en kommentar och fortsätter:

– Detta flygplan kan hjälpa till med att spåra pirater utanför Afrikas horn, varna myndigheterna om var och hur snabbt skogsbränder breder ut sig, och se till att soldaternas kommunikation inte påverkas vid strider i bergiga eller kuperade terränger. Vid sidan av den långa tid Zephyr kan flyga med en enkel men effektiv nyttolast är den extremt kostnadseffektiv, vilket är avgörande i en tid då regeringar och företag över hela världen försöker dra åt svångremmen.

Fédération Aéronautique Internationale (FAI) har ratificerat tre rekord som Qinetiqs så kallade HALE Team har visat efter Zephyrs långvaraktiga flygning i juli 2010:

  • Absolute duration record Unmanned – den tidsmässigt längsta flygningen med en UAV i världen på 336 timmar, 22 minuter och 8 sekunder. (Slår den amerikanska UAVn Global Hawk's tidigare rekord med en faktor 11),
  • Class Record UAV (50-500kg) – Altitude: På en höjd av 21 562 meter (som också är 5 000 m högre än Global Hawk, om än i en annan kategori).
  • Class Record UAV (50-500kg) – duration: Som ovan.

Under dagtid får UAV:n sin kraftförsörjning från solenergi som fångas upp av solpaneler, tillverkade av amorft kisel, som täcker flygplanets vingar och inte är tjockare än ett pappersark. Dessa levereras av Uni-Solar. Solpanelerna används också för att ladda litium-svavel-batterier som används för att förse UAV:n med ström under "nattetid", från Sion Power Inc.
solpanelerna i kombination med batterierna uppges ge ett extremt högt effekt/viktförhållande under en dygnscykel och därigenom ge en långvarig flygkapacitet.

Zephyr är omkring 50 procent större än föregående version och har en helt ny flygdesign med ett totalt vingspann på 22,5 meter Det för att kunna rymma fler uppladdningsbara batterier vilka även kombinerats med ett helt nytt krafthanteringssystem. Den nya aerodynamiska formen bidrar också till att minska luftmotstånd och förbättra prestanda. Zephyr är en ultralätt kolfiberkonstruktion och väger drygt 50 kg.

Comments are closed.