Potential för ökad handel mellan Sverige och Tyskland

Tysk-Svenska handelskammarens senaste enkät bland företag pekar på en utvecklingspotential för handeln mellan länderna. Enligt enkätdeltagarna behövs ett ökat utbyte och erfarenheter inom framför allt transporter, energi- och miljöteknik, digitalisering av industrin och IT-frågor.

Den senaste konjunkturbarometern visar att det finns möjligheter till ett ännu intensivare affärsutbyte: På frågan ”Hur utvecklas för närvarande ditt företags affärer med Tyskland/Sverige?” blev betyget 3,4 på en 5-gradig skala.
Det är litet överraskande lågt med tanke på flera års rådande högkonjunktur i både Sverige och Tyskland.

– 44 procent av paneldeltagarna i både Sverige och Tyskland ger det egna affärsläget på den tyska, respektive svenska, marknaden ett av de två högsta betygen. Det är förvisso ingen dålig siffra, säger Hubert Fromlet, Senior Advisor till Tysk-Svenska Handelskammaren och affilierad professor vid Linnéuniversitetet, som analyserat resultatet.

– Samtidigt ser dock 42 procent av de tillfrågade företagen – i både den svenska och den tyska enkäten – just nu bara tillfredsställande affärsvolymer. Vart sjunde företag anger till och med att affärsutvecklingen på den andra marknaden lämnar en hel del att önska – detta trots att de makroekonomiska förutsättningarna ser rätt gynnsamma ut i båda länderna.

Svenska företag mer optimistiska
De svenskbaserade företagen är betydligt mer optimistiska än de tyska inför 2018. Drygt hälften ser ett oförändrat läge medan 42 procent tror på en starkare utveckling nästa år.

Av företagen, med bas i Tyskland, är det bara en fjärdedel som tror på bättre tider 2018. 62 procent ser inga förändringar och 11 procent väntar en svagare marknad.
– Orsakerna till de tyska företagens något mer avvaktande attityd gentemot affärsutvecklingen i Sverige ter sig däremot något oklart, säger Hubert Fromlet.

Han undrar om det kan bero på osäkerhet inför riksdagsvalåret 2018 eller hur utvecklingen blir på den svenska bostadsmarknaden.
Erfarenheter och kunskapsutbyte
Såväl svenska som tyska deltagare vill lyfta fram frågor om energi- och miljöteknik, framtidens transporter, digitaliseringen av tillverkningen inom industrin, IT-frågor och Life Sciences.

I januari i år lanserade Angela Merkel och Stefan Löven den bilaterala innovationsplattform German Swedish Tech Forum som Tysk-Svenska handelskammaren drivit tillsammans med IVA.

– Undersökningsresultatet ger oss vägledning inom vilka fokusområden företagen önskar sig ett ännu mer intensivt tysk-svenskt erfarenhets- och kunskapsutbyte, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren.

Lägre skatter på önskelistan
Företagen i Sverige och Tyskland tillfrågades vilka näringspolitiska förändringar de vill se förverkligade snarast möjligt.
* Många av de svenskbaserade företagens svar kretsade kring skattefrågor (lägre skatter, enklare skattesystem, mer stabila regler), byråkratifrågor (enklare och mer företagsvänliga regelverk) och, lite mer generellt, en önskan om en stabil ny regering i Tyskland.
* De tyska deltagarnas svar handlade också om dessa områden. Dessutom nämnde flera Tysklandsbaserade företag valutafrågan och önskan om ett svenskt euroinförande.

– Deltagarnas svar visar att det fortfarande finns många områden där politikerna i Tyskland och Sverige kan göra livet lättare för företagen och underlätta för mer gränsöverskridande handel och tillväxt. Vi hjälper företag att ta sig över de olika hindren som kan finnas på den tyska eller svenska marknaden och stödjer dem i sin etablering och sina exportaffärer, sammanfattar Ralph-Georg Tischer.

Comments are closed.