Ökande marknad för geografiskt spridda antenner

Marknaden för geografiskt spridda antennoder (distributed antenna system, DAS) väntas öka med 10,5 procent årligen till 15,1 miljarder dollar år 2024. Dessa antenner är kopplade till varandra via ett transport- eller kommunikationsmedium för att ge trådlösa kommunikationstjänster till lokaler eller byggnader. Rapporten kommer från ResearchAndMarkets.com.

DAS kan tillämpas inomhus (iDAS) eller ge tillgång till mobiltelefoni utomhus (oDAS) till områden som inte har reguljär täckning av mobiltelefoni. Det som river tillväxten för distribuerade antennsystem är växande mobiltrafik, en snabb ökning av IoT, krav på spektrumeffektivitet, krav på utökad täckning och behov av avbrottsfri uppkoppling.

Marknaden för distribuerade antennsystem kan delas upp i komponenter och tjänster:

* Komponentsegmentet kan uppspaltas i bland annat donatorantenner, antennoder/radionoder, ”head-end”-enheter/radioenheter och dubbelriktade förstärkare.
* Servicemarknaden är uppdelad i professionella tjänster och skötsel. Beroende på vem som äger näten utgörs marknaden av operatörer, leverantörer och andra. En annan uppdelning är marknaderna för inom- och utomhusbruk.
I ett vertikalt perspektiv berörs offentliga och statliga aktörer, flyg- och transportsektorn, hälsovård, industri, reservdelar, sjukhus, utbildning och annat. Slutligen är marknaden uppdelad på Nordamerika, Europa, Asien och Stilla havsområdet, Latinamerika, mellanöstern och Afrika.

Rapporten om DAS är framtagen av ResearchAndMarkets.com. Den har titeln ”$15.1 Billion Opportunity in the Global Distributed Antenna System Market by 2024 – Growing Mobile Data Traffic; Rapidly Growing Connected Devices Due to IoT; Demand for Spectrum Efficiency”.

I huvudsak bygger rapporten på underlag från företagen AT&T Inc, Commscope, Inc, Corning Incorporated, Cobham Plc, Boingo Wireless, Inc, Comba Telecom Systems, SOLiD, American Tower Corporation, Dali Wireless and Zinwave.

Comments are closed.