Nya möjligheter inom virtuell verklighet

Virtuell verklighet som används för mer verklighetstrogna animerade filmer, dataspel och simulationer kan, förutom att användas i filmbranschen, öka personalsäkerhet och minska tillverkningskostnader inom industrin. Det är resultatet av ny forskning som presenteras av Daniel Kade, industridoktorand inom datasystem vid Mälardalens högskola (MDH).

För att skapa trovärdiga animeringar till filmer och dataspel används en motion capture-studio. Där filmas skådespelare, iförda specialutrustning, för att trovärdiga rörelser och känslor ska kunna överföras till animerade karaktärer. Men metoden utgör en onaturlig och problematisk arbetsmiljö för både skådespelare och regissörer, som helt måste föreställa sig virtuella scenarion och rekvisita. Detta ligger till grund för Daniel Kades forskning.

– Syftet var att visualisera inspelningsmiljön för skådespelarna så det blir lättare för dem att spela mot sin omgivning. Det kan i sin tur skapa mer levande animationer, säger Daniel Kade.

Han har utvecklat en unik prototyp som gör att skådespelaren kan se både den verkliga och den virtuella världen samtidigt. Prototypen består av ett huvudband där man monterat en projektor och ett mjukvaruprogram som installeras på en vanlig smartphone, där en virtuell 3D-miljö kan projiceras mot ett reflekterande material framför användaren. Miljön ändras beroende på hur skådespelaren rör sig och det finns möjlighet för en regissör att påverka ljud och bild i realtid.

– Den stora skillnaden mot övriga virtual reality-tekniker är att den är helt trådlös. Eftersom projektionen sänds från en smartphone behöver inte huvudbandet vara kopplat till en dator. Dessutom bär inte användarna några glasögon, vilket gör att de kan se virtuella aspekter och den verkliga världen samtidigt.

Forskningsstudien har genomförts i samverkan med ett forskarlag, elektronikutvecklingsföretaget Motion Control från Västerås samt Imagination studios, en motion capture-studio, med bas i Uppsala.

– Detta är ett spjutspetsområde där det pågår en hel del forskning, säger Anton Söderhall, studiochef på Imagination studios. Som den enda professionella motion capture-byrån inom nöjesbranschen i Sverige vill vi vara med och driva tekniken framåt. I Los Angeles är intresset för virtuell verklighet och olika metoder som kan underlätta arbetet med motion capture stort, så för oss som konkurrerar globalt är det viktigt att ligga i framkant.

Under arbetet med doktorsavhandlingen har Daniel Kade även använt sensorer och styrspakar för att testa prototypens användarvänlighet inom andra områden, exempelvis för dataspel.

– Tekniken de har tagit fram skulle kunna bana väg för helt nya möjligheter inom virtuell verklighet, säger Anton Söderhall. Till exempel skulle man i en spelmotor kunna skapa digitala världar för en hel lokal, som spelarna kan befinna och röra sig i fysiskt. Med en förfining av tekniken finns det absolut en marknad för det.

Inom industri kan den nya tekniken användas, för att i virtuella miljöer, testa konstruktionen av nya maskiner innan de byggs, eller för att på ett säkert sätt utbilda personal. Efter doktorsavhandlingen ser Daniel Kade fram emot en möjlighet att vidareutveckla prototyper för denna typ av användning.

– Under forskningsstudien skapade vi en grävmaskinssimulator som kostade en tiondel av vad existerande simulatorer kostar. Tekniken är inte perfekt och det finns alltid någonting att utveckla eller förbättra, men möjligheterna för vad som kan göras är spännande, säger Daniel Kade.

Comments are closed.