Ny tjänst mot smishing

Com Hem lanserar en ny tjänst som ska motverka förekomsten av bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”. Mobilkunder kan nu vidarebefordra misstänkta sms till nummer 777 och därmed hjälpa Com Hem att identifiera och blockera avsändaren från fortsatta försök att lura personer på känslig ekonomisk information.


”Smishing” är en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer.

Com Hem lanserar nu en tjänst som ska motverka förekomsten av denna typ av bedrägeriförsök. Från och med nu kan mobilkunder kostnadsfritt vidarebefordra misstänka sms till nummer 777 och därmed rapportera och bidra till att Com Hem kan blockera specifika bedrägeriavsändare.

– I takt med att operatörernas skydd blir mer sofistikerade blir även bedragarnas metoder mer avancerade, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2-koncernen. För att skydda våra kunder har vi tagit fram en lösning som underlättar för dem att rapportera misstänkta sms, och vi hoppas att det ska minska förekomsten av den här typen av bedrägeriförsök.

Med hjälp av den nya tjänsten kommer Com Hem kunna identifiera bedrägeriförsök och samla rapporterna i en databas, för att sedan blockera sms av den här typen. På sikt kommer blockeringen att automatiseras med hjälp av AI, för att ytterligare snabba på processen och säkerställa att Com Hems kunder inte utsätts för den här typen av nätfiske.

Comments are closed.