Norrköping satsar på IoT

Norrköping har redan idag ett antal tekniska anläggningar anslutna till molntjänsten Infracontrol Online för driftövervakning. Nu har man även anslutit ca 130 biljettautomater.

03norrkop01

Genom att detektera fel och skicka information automatiskt till driftpersonalen kan man enkelt snabba på och förbättra servicen till invånarna, samtidigt som driftkostnaderna hålls nere.
Olle Classon, systemadministratör på Norrköpings kommun, tycker tjänsten är bra.
– Tjänsten registrerar eventuella fel och distribuerar dem till våra driftentreprenörer automatiskt, och felen kan då åtgärdas snabbt. Dessutom kan arbetet planeras och prioriteras bättre vilket leder till minskade driftkostnader.
De 132 biljettautomaterna i Norrköping kommer från leverantören Cale. Infracontrol Online hämtar information om driftstatus från Cales centrala system och registrerar automatiskt eventuella driftfel som ärenden.
Exempel på fel som kan registreras är slut på papper och låg batterispänning. Norrköping erbjuder även möjligheten att felanmäla biljettautomaterna manuellt.
– I Norrköping kan invånarna felanmäla med vår app ”Felanmälan Norrköping”, genom att skicka ett SMS, genom att fylla i ett formulär på vår hemsida eller på vår Facebook-sida eller genom att ringa in till vår kundservice.

Comments are closed.