Net Insight köper Aperi Corporations produktportfölj

Som en del av strategin att driva tillväxt i kärnverksamheten Media Networks förvärvar Net Insight Aperi Corporations produktportfölj. Förvärvet kommer att komplettera och stärka Net Insights erbjudande inom media.

Under de senaste åren har Aperis produkter installerats hos ett antal stora kunder globalt. Förvärvet av Aperis IP-produktportfölj, byggd på en öppen, flexibel och virtualiserad mjukvaruarkitektur kommer att komplettera och förbättra konkurrenskraften för Net Insights befintliga mediatransportportfölj. Som en del av transaktionen kommer åtta Aperi-ingenjörer att börja på Net Insight för att fortsätta driva utveckling och support av Aperi-produkterna.

Förvärvet stödjer Net Insights tillväxtstrategi med ökat fokus och investeringar i kärnverksamheten, affärsområdet Media Networks. Net Insight har nyligen lanserat nya produkter för internetbaserad transport (Nimbra 400) och molnbaserad transport (Nimbra Edge). Viktiga komponenter i tillväxtstrategin inkluderar även accelererad produktutveckling av Nimbra samt att erbjuda marknaden Nimbra-produkter som stödjer öppna standarder.

– Genom att komplettera vår portfölj med Aperi-produkterna, kan vi förstärka vårt erbjudande och täcka fler användningsområden till både existerande och nya kunder, säger Crister Fritzson, tillträdande vd för Net Insight (från april 2020). Transaktionen är en viktig del i att bygga det nya Net Insight.

Net Insight förvärvar Aperi Corporations hela produktportfölj, immateriella rättigheter, varumärke och lager för 1,2 MUSD kontant och transaktionen träder i kraft omgående. Transaktionen uppskattas ha begränsad effekt på Net Insights rörelseresultat för 2020.

Comments are closed.