Minskade returer och grönare e-handeln

The Fit, som med ny kroppskannerteknik minskar antalet returer inom e-handeln, tar in sin första externa investering på 2,85 miljoner kronor från bland andra Boel Swartling. The Fit utökar även sin styrelse med tidigare toppchefer inom Zara och Intel.


Lisa Lindvall, VD och grundare av The Fit

The Fit har utvecklat en tjänst som möjliggör för användare att via en app enkelt och smidigt ta sina exakta kroppsmått. Appen riktar sig till e-handelskonsumenter som vill ha hjälp med storleksrekommendationer eller att måttbeställa produkter. Resultatet blir bättre passform på beställda varor, vilket bidrar både till att antalet returer minskar och erbjuder en förbättrad användarupplevelse för konsumenter.
– Idag returneras kläder till ett värde av 100 miljarder dollar, säger Lisa Lindvall, grundare och vd på The Fit. Det är inte ovanligt att e-handlare vi pratar med har returnivåer på över 50 procent. Det är såklart inte hållbart då returer medför enorma mängder utsläpp och restprodukter. Här har vi potential att bli en impact unicorn.
Bolaget har tagit fram en mobil kroppsskannerteknik som möjliggör för användare att via en app ta sina exakta kroppsmått med endast två bilder. När användare skapat sitt digitala ”kropps-ID” kan de använda det hos alla e-handlare som är anslutna till The Fit. Lösningen bygger på egenutvecklade AI moduler med avancerade computer vision algoritmer som fungerar på alla smartphones. Möjligheten att återanvända sin data och exaktheten i mätningen är vad som gör The Fit unika på marknaden.
– Inom modeindustrin ses vi som enabling-tech där vi främst kan hjälpa retailers att minska returkostnader, och därigenom även minska sitt negativa klimatavtryck, samt förbättra konsumenters användarupplevelse. Den positiva effekten vi skapar för både användarupplevelsen och miljön är vad e-handlare uppskattar mest med vår lösning.
De nya pengarna ska gå till att skala den tekniska lösningen och till rekrytering av nyckelpersonal, men framförallt till att utveckla produkten. Lisa Lindvall anser att modeindustrin är redo för nästa steg i digitaliseringen.
– Modebranschen ligger efter i miljöhänseende. Det behöver ske en förändring i sättet att arbeta med hållbarhet, och att ge kunder bättre guidning med en personligt anpassad shoppingupplevelse kommer helt klart vara revolutionerande. Genom att antalet returer minskar vid användning av tjänsten är förhoppningen att göra e-handeln mer miljövänlig.
Med The Fit vill Lisa Lindvall även demokratisera kroppsdata. Hon vill att kläder ska anpassas efter våra kroppar, inte tvärtom.
– Vi kan förändra hela klädbranschen. Från att ha delat in människor i storlekar som small och medium, som kan skilja mycket mellan olika märken, kan man nu handla baserat på sina unika förutsättningar oavsett storlek och kroppstyp. Det kommer göra att märken behöver anpassa sina produkter efter hur deras konsumenter faktiskt ser ut. Då är det slut med onödiga returtransporter och överproduktion, som senare får reas ut och till slut kanske till och med slängas.
Snart finns appen tillgänglig och kommer att vara kostnadsfri att använda för konsumenter. The Fit har planer på att till årsskiftet expandera till den internationella marknaden.
The Fit grundades 2016 och har idag fem anställda. Bolaget har tidigare vunnit priser som ”Top Tech” i Venture Cup där motivering från juryn löd: ”The Fit har potential att revolutionera retailbranschen och sänka klädföretagens dyra returkostnader samtidigt som lösningen genererar bättre online upplevelser och nöjdare kunder. Det gör The Fit till en win-win för både företag och konsumenter.” Tidigare i år var The Fit även en av finalisterna i Di Digitals Female Founders.

Comments are closed.