Skodator som håller koll

En skodator som hjälper brandmän att navigera vid bränder där vanliga GPS-mottagare inte fungerar. Så startade historien om KTH:s OpenShue och antalet områden där tekniken kan användas växer.

Skiss: openshoe.org

Historien om OpenShoe börjar 2012. Forskare vid KTH ville hjälpa brandmän att navigera vid bränder där vanliga GPS-mottagare inte fungerar.

Tekniken har enligt KTH gjort Succé över hela världen i länder som Indien, USA, Australien, Kina och Ryssland och tog sin början med John-Olof Nilssons täta forskningsresor till Indien. Där fick han kontakt med företaget GT Silicon i Kanpur som snart började tillverka och sälja skodatorn. Numera används den över hela världen.

– Jag hade väl trott att skodatorn först och främst skulle hitta användare inom akademin. Men det är industrin som köper, framför allt mindre och medelstora teknikföretag, för att tillskansa sig skodatorns tekniska förmåga: För test, utveckling och för att lära sig mer om tekniken, säger John-Olof Nilsson som är en av KTH-forskarna bakom skodatorn.

De företag som idag köper den fotmonterade, INS-baserade datorlösningen är de som håller på med Location-based services, LBS. Framför allt för personpositionering och olika civila konsumenttillämpningar där man till exempel bygger appar kring tekniken. Senast häromdagen ska till exempel ett finskt företag hört av sig för att ta reda på mer om hur skodatorn kan användas för inomhuspositionering och som ett komplement till företagets egen teknik. Och även andra företag hör av sig.

– Ett exempel är ett australiensiskt företag som håller på med taktisk positionering, en tjänst som vänder sig till polis och väktare, säger John-Olof Nilsson.

Forskarkollegan Peter Händel, professor i signalbehandling på KTH, ser även andra tillämpningar.

– Vi har satt en standard, och denna lilla "puck" är det bästa som finns på marknaden. Även om programvaran inuti är anpassad för mänsklig gång så kan den användas efter modifiering i alla möjliga sammanhang, säger han.

Hästar är till exempel ett område som KTH lyfter fram. Innehållet i skodatorn har testats i dressyrsammanhang. Det är inte alls ovanligt att domarnas utlåtanden skiljer sig åt. Med skodatorn på hästens hovar blir bedömningen exakt, på centimetern när.

Skodatorn har enligt forskarna många användningsområden. Taktiska tillämpningar som tidigare, där poliser, väktare och brandmän har nytta av möjligheten till inomhuspositionering, är ett exempel. Tekniken kan dock användas till allt från att hjälpa konsumenter att hitta i köpcentrum till sportmedicin och vid löpträning.

– Visst kan du använda skodatorn om du dra på dig skador när du löptränar och därför vill ändra på din löpstil. Skodatorn ger dig kvantitativa mått över hur du springer, och detaljrikedomen är bra mycket större än den du får från sportskotillverkare som Nike och Adidas. Deras teknik ger grundläggande värden på steget, men inte en komplett bild, säger John-Olof Nilsson.

KTH menar att även när det gäller renodlade medicinska tillämpningar kan den komma till användning. John-Olof Nilsson och hans forskarkollegor tittar nu på hur skodatorn ska kunna användas till rörelse-EKG i medicinska sammanhang.

– Man kan utvinna hälsoinformation ur rörelseanalys. Till exempel kan man se de balansproblem som människor med Parkinsons sjukdom har, och man har ett särskilt intresse av hur fötterna rör sig här. Idag använder man kamera för att studera detta, ungefär som de löplabb där man kan prova ut löparskor. De här kamerasystemen i labben är emellertid väldigt dyra och begränsade till ett litet område. Man kan inte flytta hem kamerorna till människor, säger John-Olof Nilsson.

Enligt KTH kan man utvinna motsvarande information, fast på ett billigare sätt och fånga in rörelser ur det verkliga livet.

– Det är inte alls ovanligt att symptom uteblir just när människor är på sjukhuseten för test, till exempel vid Parkinsons sjukdom. Då blir det problematiskt att göra mätningar. Hjärnan skärper sig på något sätt i främmande miljöer, men väl hemma i trygg miljö uppträder symptomen igen, säger John-Olof Nilsson.

Den så kallade modulariseringen, skodatorns mångsidighet, ska också vara dess styrka. John-Olof Nilsson säger att tekniken är den enda i sitt slag som finns på marknaden, vilket han samtidigt finner lite besynnerligt.

– Många andra liknande tekniker går inte att använda utan att komplexiteten sprider sig i systemet.

KTH håller fortsatt även på med att arbeta med tillämpningar för brandmän.

– Vi jobbar vidare med dem. Vi har gjort en del tester i KTH:s gamla reaktorhall R1 under jord. Nästa steg är att åka ut till rökdykares testanläggningar och fortsätta där, säger John-Olof Nilsson avslutningsvis i ett pressmeddelande.

OpenShoe är ett open source inbäddat, fotmonterat tröghetsnavigationssystem (INS). Skodatorn mäter 31 x 23 x 14 mm och väger 10 gram samt kostar 100 dollar. Mer om tekniken bakom KTH:s OpenShue finns att läsa på www.openshoe.org .

Comments are closed.