SICS startar nytt centrum

Intresset för utvecklingen av ”Sakernas Internet” beskrivs som enormt. Nu tar SICS, Swedish ICT, ett initiativ för ett nytt centrum: ”Consumer Oriented Internet of Things”, och Vinnova ger stöd med 6 miljoner kronor.

SICS uppger sig ha hela spektrumet av kompetenser för att förverkliga idén med Sakernas Internet: Interaktiva gränssnitt med sensorer och aktuatorer, trådlösa sensornätverk, dataanalys, nätverksarkitektur, effektiv datatrafik, säkerhets- och integritetsaspekter, lagring av stora datamängder, visualiseringsteknik osv. Tjänsterna som SICS kan skapa när all denna teknik kopplas ihop kommer att skapa en helt ny, stor, öppen marknad och berika våra liv.

En viktig aspekt av satsningen som SICS framhåller är att företag i olika delar av värdekedjan hittar varandra. SICS har skapat ett konsortium för centret som ger förutsättningar för att företagen får kontakter som de inte har haft förut. IKEA får kontakt med telekomföretag, ABB med små kreativa bolag. Det bubblar av idéer i startup-världen som kan ge inspiration till de stora, etablerade företagen samtidigt som det ger småbolagen en chans att nå en större marknad.

Tre konkreta tjänster ingår också i det som ska levereras i projektet: En sport-app för att förbättra träningen för skidåkare, en social livsrytm-app baserad på biosensordata av stressmönster samt en natur-app som förmedlar kontakt med våra mest älskade platser. Tjänsterna prövar tekniken och tjänar som exempel för att mappa upp en rymd av möjligheter.

Lagring och analys av stora datamängder är en viktig komponent. Nu när man kan samla in och analysera de enorma mängder av data som strömmar in till Internet via alla dessa uppkopplade föremål uppstår en rad tjänster som människor vill ha. När telefonen håller på att ladda ur blir vi glada om vi kan se var andra människor har laddat sin telefon på stan. När andra signalerar att de står stilla i en trafikstockning kan vi undvika just den vägsträckan. När vi är sjuka vill vi höra hur andra har gjort för att bli friska och så vidare, menar SICS.

– Vi vill dela med oss av data, säger Kia Höök, forskningsledare på SICS och professor på KTH, som leder satsningen. Integritet är viktigt men många människor är också beredda att bjuda på något för att vara med, titta bara på Facebook.

– Vi behöver se nyttobegreppet på ett nytt sätt. Nöje kan göra väldigt mycket nytta, både för livsglädjen och för BNP. Några av Sveriges mest framgångsrika branscher är inriktade på nöje: Musikbranschen, spelbranschen och modebranschen för att nämna några. Och de stora pengarna inom telekom kommer ju från lusten att umgås. Vi vill göra tjänster som människor vill ha och som gör deras liv bättre. Tjänster som berikar deras liv och gör dem mer sociala, kreativa, lekfulla och friska. Det tycker vi är nyttigt, säger Kia Höök avslutningsvis i ett pressmeddelande.

Comments are closed.