KTH och TDC lanserar utbildning om digitalisering

Digitaliseringen är vår tids stora teknikskifte i näringslivet. It-investeringsbeslut fattas av många fler än it-cheferna i dag, därför krävs att fler beslutsfattare har kunskap om vad digitaliseringen innebär och hur man kan utnyttja den på bästa sätt. Många beslutsfattare saknar relevant kompetens för detta.

Kursen ”Digital transformation” är den första i sitt slag i Sverige och har syftet att höja den strategiska kompetensen bland beslutsfattare inför den digitala transformationsprocessen. Kursen behandlar de strategier, metoder och verktyg som är relevanta inför digitalisering av verksamheter. Föreläsare är bland andra professorer från KTH samt vd:ar och it- och managementspecialister från såväl offentlig som privat verksamhet.
Utbildningen startar i slutet av februari, 2016, i Stockholm. Idén till utbildningen har vuxit fram efter en kartläggning av it-chefen och hans/hennes roll i ett tiotal undersökningar genom åren.
– Vi vet vilket värde it-chefen bidrar med till affärsverksamheten, säger Erik Heilborn, vd TDC Sverige. Men i dagens allt mer digitaliserade arbetsliv, då fler än någonsin tar it-relaterade affärs- och verksamhetsbeslut, räcker inte det. Därför undersökte vi även andra beslutsfattares it-kompetens.
Undersökningen från TNS Sifo, som beställdes av TDC under sommaren 2015, visade bland annat:
* Endast tre av tio av de som varit delaktiga i att fatta it-strategiska beslut säger att de har tillräcklig it-kompetens att göra det
* Hälften av de 500 personerna i undersökningen uppgav att deras arbetsplats inte har satsat på it-kompetensutveckling utanför it-avdelningen
– Dessa resultat visar på en stor, outnyttjad resurs, säger Erik Heilborn. Kan vi genom utbildning höja den strategiska kompetensen inför ledningsbeslut kring digitalisering skapas en större digital förståelse och därmed möjligheter till ökad lönsamhet och effektivitet.
– Digitaliseringen innebär fantastiska möjligheter för att utveckla och införa helt nya erbjudanden, kundinteraktioner, strategier och sätt att verka, säger Agneta Rinman, vd KTH Executive School. Det som sker nu är att den digitala mognaden ökat avsevärt bland oss medborgare och kunder, samtidigt som ICT-kostnaderna rasar, vilket gör att den digitala transformationen kan gå väldigt snabbt. Det gör att det är hög tid att öka sin strategiska förståelse inom området.

Comments are closed.