Högupplösande kamerasensor för bilar

Sony IMX324 uppges vara den mest högupplösande sensorn för bilbruk. Sensorn innehåller 7,42 miljoner effektiva bildpunkter. Den är utvecklad för att kunna användas i avancerade framåtseende system för förarassistans( advanced driver-assistance systems, ADACS).

10IMX324
Bilderna ovan kommer från sensorn IMX324 (7,42 Mpixel), respektive IMX224 (1,27 Mpixel).

Upplösningen är tre gånger så stor som för traditionella bildsensorer för bilbruk. Upplösningen är tillräcklig för att ge en skarp bild på 160 m avstånd. För att ge högre känslighet vid svagt ljus kan pixlarna kombineras i s k ”pixel binning mode”, vilket underlättar upptäckten av exempelvis gående personer i mörka situationer, motsvarande månljus (0,1 lux). Vid mörka partier kan binning användas samtidigt som högsta upplösning tillämpas inom andra partier av bilden, detta för att klara ljusvariationer. Det dynamiska området anges till 120 dB.

10sonysensor
Bildytan har proportionerna 1/1,7.

IMX324 innehåller ett RCCC-filter där R( rött) och C (clear) kombineras.
För första gången används används en stackad uppbyggnad i en kamera för biltillämpningar. Det innebär förbindningar mellan bildsensorpunkterna och signalbehandlande lager.

Bildsensorn motsvarar de bildprocessorer EyeQ4 och EyeQ5 som nyligen utvecklades av Mobileye, vilket är ett Intelägt företag i Israel. Processorerna är tänkta att användas för autonoma fordon. Enligt planerna skall sensorn komma att uppfylla tillförlitlighetstester enligt AEC-Q100 Grade 2 i juni 2018. Det är en säkerhetsstandard för elektronikkomponenter för användning i bilar. Detta skall leda till att en säker funktion enligt ASIL B(D) uppnås.

3 Responses to “Högupplösande kamerasensor för bilar”

  1. Hur kan det bli så fel?
    Att bygga ett system som upptäcker alla skyltar och tolkar dem rätt i alla väder och ljusförhållanden kommer att bli mycket dyrt om det ens är möjligt med 100%-ig säkerhet.
    Fel ett: Om bilen har GPS så borde den veta var den är. Då är det ju bara att titta i databasen över vägsystemet så ser man vad som gäller oavsett om skylten finns eller är övertäckt med snö.
    Fel Två: om man skall titta på en skylt så kan det väl inte vara 2 siffror utan checksumma. Det skall ju vara en QR-kod eller något liknande.
    Fel tre: Vi lever väl in en IoT värld och då är det väl bättre att skylten sänder över information vad som gäller på denna vägsträcka om det inte är känt från gällande data-bas.
    Autonoma bilar kommer aldrig att fungera bra om man försöker ersätta mänskliga egenskaper med en dator. För att få det säkert måste man skapa en infrastruktur runt den autonoma bilen som gör den billig, effektiv och säker.

  2. Ur ett systemperspektiv har jag inget att invända mot de tre aspekter du påpekar. Nyhetsnotisen tar bara upp att detta är en bildsensor som är mycket mera högupplöst än tidigare motsvarigheter och att ljuskänsligheten kan bli mycket bättre genom ”binning” av bildpunkterna. Sony skriver dock i sin pressrelease ”with the industry´s highest resolution 7.42 effective megapixel RCCC filter for forward-sensing cameras in advanced driver-assistance systems (ADAS)”.

  3. Sony har säkert gjort en jätte bra produkt som säker kan användas för att säkerställa att den autonoma bilen kan undvika objekt i dess väg. Om man tänker använda sensorn så som visualiseras i notisen så har man dock skaffats sig mer problem än en lösning.