Fuglesangs bok blev mattespel

Bakom det nya mattespelet ”Tangle Math” står astronauten Christer Fuglesang, tillsammans med forskarna Aseel Berglund och Erik Berglund från Linköpings universitet. Tangle Math baseras på Christer Fuglesangs barnbok ”Det svarta hålet”.

05link03
Erik Berglund, Tomas Ahlström, Christer Fuglesang, Christer Sturmark

Spelet har sitt ursprung i kvantmekanisk sammanflätning och fungerar som ett mattememory, där spelaren måste räkna för att vinna. Under utvecklingsprocessens gång har East Sweden Game, med spelentreprenören Tomas Ahlström i spetsen, varit stöttande tillsammans med LiU Innovation.
– Jag träffade Christer Fuglesang på Visualiseringscenter i Norrköping och vi började diskutera spel. Christer hade en spelidé, men ingen som kunde realisera den. Jag kopplade ihop honom med Erik och Aseel Berglund som forskar på speldesign vid Linköpings Universitet – och det blev ett lyckat möte, säger Tomas Ahlström, projektledare på East Sweden Game.
– Vår forskning handlar om motivation, spel och lärande. Christers spelidé var ursprungligen ett koncept från en av hans barnböcker. Utifrån det designade vi ett lärorikt mattespel som fungerar som ett Memory, men med tal istället för bilder, och som är baserat på kvantmekaniska principer, berättar Aseel Berglund, som är både forskare och spelutvecklare.
– Mina barnböcker bygger på naturvetenskap som vävs in i spännande berättelser som passar barn. Kvantmekanik är ett komplext område, men spelet Tangle Math visar enkelt hur fenomenets sammanflätning fungerar. Det är viktigt att hitta nya sätt att få ut teknik och forskning till nya målgrupper – och nu hoppas vi att barnen gillar det, säger Christer Fuglesang, astronaut och professor i rymdfysik vid KTH i Stockholm.
I Tangle Math letar spelarna efter två brickor med samma tal. Alla brickor visar inte sina tal, men man kan räkna ut gömda tal eftersom brickor med samma färg har en och samma summa. Med färgsumman och det synliga talet kan man räkna ut det gömda talet. Det gäller att hitta så kallade talpar så fort det går. Spelarna behöver räkna hela tiden för att vinna. Brickorna i spelet är sammanflätade som partiklar i kvantvärlden. Spelet anknyter till boken så när man klarar en bana får man följa med i berättelsen i boken.
Barn som har testat spelet är positiva.

Comments are closed.