Elektroniska accessoarer växer starkt

Världsmarknaden för elektroniska accessoarer (wearables) är fortsatt stark och uppvisar en stadig tillväxt för åttonde kvartalet (Q115) i rad. Och det utan att Apple Watch ännu lanserats på marknaden. Det konstaterar marknadsanalysföretaget IDC i sin senaste rapport.

Enligt International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Wearable Device Tracker levererades det totalt 11,4 miljoner elektroniska accessoarer under 1Q15, en ökning med 200 procent från 3,8 miljoner enheter 1Q14.

– Likt alla unga marknader har priserosionen varit ganska drastiskt, säger Jitesh Ubrani, senior analytiker, Worldwide Mobile Device Trackers. Vi ser nu att över 40 procent av enheterna är prissatta under 100 dollar och det är en anledning till varför de fem leverantörerna i toppen har kunnat öka sin dominans från två tredjedelar av marknaden under det första kvartalet förra året till tre fjärdedelar detta kvartal (Q115). Trots denna priserosion kommer Apple med en produkt med en kostnad i den övre delen av spektrumet, vilket kommer att testa konsumenternas vilja att betala en premie för ett varumärke eller produkt som är i uppmärksamhetens centrum.

Fitbit startade 2015 på samma sätt som dem avslutade 2014: Som klar marknadsledare på världsmarknaden för elektroniska accessoarer. Fitbits leveranser under det första kvartalet drevs på av lanseringen av tre nya enheter (Charge, Charge HR och Surge) tillsammans med en fortsatt efterfrågan på sina äldre modeller Flex wristband, One och Zip clip-on. Dessa produkter vänder sig till flera olika marknadssegment – från vardagsmotionärer till engagerade idrottsmän – som tillsammans utnyttjar Fitbits produkter för beteendeförändringar och motor för att främja aktiviteter.

Xiaomi började året med att spränga miljonvallen med sitt Mi Band – enligt IDC en betydande bedrift som blir än mer imponerande med tanke på att enheten började levereras först under andra halvan av 2014. Precis som med mobiltelefonerna lanserade företaget främst sitt Mi Band i hemlandet Kina, men meddelanden från företaget på senare tid visar att bolaget även har ambitioner på en global marknad, enligt IDC.

Garmins produkter spänner över flera områden; hälsa och fitness, inklusive aktivitetsspårning, löpning, vandring, golf, triathlon och multi-sporter. Majoriteten av Garmins enheter är GPS-aktiverade för att spåra plats och avstånd.

Samsungs fjärdeplats i rankingen bygger enligt IDC på den globala efterfrågan på deras smarta klocka Gear. Sedan debuten 2013 har Gear-portföljen diversifierats till att omfatta Tizen-baserade prylar, såsom Gear 2, Gear Fit, Gear 2 Neo, Gear S och Android-Wear-baserade Gear Live. Det som begränsar användningen är att dessa produkter endast kan anslutas till utvalda, avancerade Samsungmobiler.

Jawbone snuvar femteplatsen från Pebble och Sony genom lanseringen av sin UPP MOVE och fortsatt efterfrågan på dess nästan årsgamla UP24. Företaget släpper två nya produkter under det andra kvartalet i år – UP2 och UP3.

Comments are closed.