AI-projekt i samarbete med Aalto-universitetet

Experter inom artificiell intelligens och finska teknologiföretag förenar sina krafter under detta tvååriga projekt. Liana Technologies kommer att bidra till projektets framgång med sin LianaAI-enhet och sin befintliga Big Data.


Meningen med det tvärvetenskapliga forskningsprojektet är att utreda effekten av innehållsmarknadsföring på beslutsfattandet i B2B-kontexten (business to business). Projektet beaktar de olika faserna i beslutsfattarnas köpprocess och strävar efter att mekaniskt kunna förutspå deras köpbeteende. Det finska innovationsfinansieringsverket Tekes har beviljat sammanlagt 2,4 miljoner euro till de deltagande organisationerna.
Forskningsprojektet genomförs i ett nära samarbete mellan ledande akademiska forskare i Finland och fyra finska teknologiföretag vars uppgift är att förse forskarna med Big Data som forskningsmaterial.
– Det är fantastiskt att få stå i framkanten av utvecklingen och samarbeta med ledande AI-experter, säger Samuli Tursas, VD på Liana Technologies. Vi kommer att hitta lösningar till både nuvarande och framtida utmaningar relaterade till digital marknadsföring och kommunikation. Jag är övertygad om att vi kan översätta allt vi lär oss från detta projekt till våra kunders nytta.
De andra företagen som kommer att delta i projektet heter Natify, Tulos Helsinki and Calcus.com.
Projektteamet strävar efter att utveckla algoritmer och metoder som baserar sig på artificiell intelligens för att utreda vilken typ av marknadsföringsinnehåll som får B2B-beslutsfattare att interagera med företagen. Målet med projektet är att använda artificiell intelligens för att effektivisera digital marknadsföring och rikta marknadsföringsinnehåll bättre. Forskningsresultaten kan tillämpas i alla marknadsföringskanaler där kunderna och säljarna interagerar med varandra.
– Att hitta bästa praxis för att hantera och utnyttja Big Data i sin verksamhet är en stor utmaning för alla digitala marknadsförare. Dagens marknadsförare har tillgång till oändligt stora mängder av kunddata och det kan kännas svårt att rikta sina meddelanden rätt i den omnikanala omgivningen. Förutom detta har även mottagarna ännu högre krav på läglighet och relevans av marknadsföringsinnehåll som skickas till dem. Med hjälp av artificiell intelligens kan man bättre utnyttja sin befintliga kunddata för att rikta marknadsföringsmeddelanden.
I början av projektet använder man partnerföretagens befintliga kunddata som forskningsmaterial. Efter det kommer ytterligare forskningsmaterial att samlas in med hjälp av företagens egna AI-lösningar.
Liana Technologies grundade LianaAI-enheten i början av året för att gradvis kunna införa artificiell intelligens i sina mjukvarulösningar.
– Genom att införa AI-teknologi in i våra Liana-verktyg kan vi revolutionera digital marknadsföring och kommunikation för våra kunder och mottagarna av deras marknadsföringsmeddelanden, säger Juha-Mikko Ahonen, ledare för LianaAI-enheten.

Comments are closed.