ABB Sverige bildar Digital Operations

Digital Operations är en ny funktion för utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster från ABB:s samtliga fyra divisioner.


Fr v: ABB:s Chief Digital Officer Guido Jouret tillsammans med Lena Stridsman, Digital Lead för ABB Sverige, Åsa Ekblad, ansvarig för ABB Ability Center i Västerås och Johan Söderström, vd för ABB Sverige under invigningen av ABB Ability Center den 2 oktober 2018. Fotograf: Kim Norman

– Vi på ABB växlar nu upp för att stötta våra kunder i nästa steg av deras digitala transformering, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. Genom att samla digital kompetens i en ny funktion skapar vi en genomförande- och leveransorganisation av digitala tjänster i världsklass från ABB. Digital Operations bistår kunderna med stöd under hela processen, från försäljning till utveckling och leverans av digitala projekt och tjänster.
Målgruppen är kunder inom samtliga branscher, exempelvis processindustri och kraftbolag. Digital Operations löper tvärs över ABB:s divisionsstruktur och kombinerar global expertis med lokal närvaro. Funktionen ger möjlighet att snabbt nå marknaden och säkerställa hög kvalitet samt att tillsammans med kund skapa nya värden med digital teknik.
I Digital Operations arbetsprocess kommer ABB:s nya ABB Ability Center i Västerås att spela en central roll. Centret ger kunder möjlighet att tillsammans med ABB:s experter utveckla kundnära digitala lösningar och affärsmodeller. I funktionen ingår även Collaborative Operations Center, ABB:s globala center för digitala tjänster som exempelvis övervakning, analys och optimering. Nyckelkompetenserna finns bland annat inom IT-arkitektur, projektledning och cyber security.
– Digitalisering är en oerhört viktig faktor för att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Martin Björnmalm, ansvarig för försäljning och affärsutveckling inom Digital Operations i Sverige. Nya arbetssätt och ökad konnektivitet möjliggör digitala tjänster där vi kan kroka arm med våra kunder. Vi kan komma närmre deras vardag och vara både ett operativt stöd i process och drift, samt en strategisk partner i deras digitala resa.

Comments are closed.